نقش بیمه های اختیاری

بیمه های درمانی نقش مهم و بسزایی در کاهش هزینه های پزشکی و پیراپزشکی دارند که به همین علت شرکت های بیمه به ارائه خدمات درمانی به همراه دفترچه بیمه درمان تکمیلی رو آورده اند.
بیمه های اختیاری متناسب با نیاز افراد، دارای طرح های متفاوتی است که شما می توانید با توجه به بودجه و نوع شغل خود ( آزاد یا دولتی ) ، بیمه درمان تکمیلی را تهیه نمایید. در ادامه این مقاله به توضیح کامل انواع بیمه در سازمان تامین اجتماعی و روش تبدیل بیمه اجباری به اختیاری می پردازیم.

تبدیل بیمه اجباری به اختیاری

بر اساس قوانین سازمان تامین اجتماعی، بیمه ها در دو دسته کلی بیمه اجباری و اختیاری یا همان بیمه خویش فرما تقسیم بندی می شوند. هرکدام از این انواع بیمه متناسب با نیازهای متعدد مردم طراحی و عرضه می شوند و دارای مزایای مختلفی می باشند. به طور کلی بیمه اجباری مشمول کسانی است که در ادارات و شرکت های دولتی مشغول به کار هستند و در قبال دریافت حقوق، دستمزد و پاداش از کارفرمایان خود، کار می کنند.

بیمه های اختیاری زیرمجموعه بیمه خویش فرما است. بیمه های خویش فرما به طور کلی به دو دسته بیمه اختیاری و بیمه صاحبان حرف ( مشاغل آزاد) تقسیم می شود. بیمه تامین اجباری تمامی شاغلینی که در مراکز و سازمان های دولتی کار می کنند را تحت پوشش خود قرار می داد اما در این میان افرادی که کارفرمای خودشان به حساب می آیند، می توانند تحت پوشش بیمه خویش فرما یا اختیاری قرار بگیرند.

یکی از مزایای عمده و مهم داشتن بیمه اجباری، می توان به این موضوع اشاره کرد که کسانی که تحت پوشش این بیمه قرار ندارند از مزیت قوانین کار مانند بیمه بیکاری بی بهره می مانند. بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی، بعد از اخراج شدن یا از دست دادن کار خود می توانند با تبدیل بیمه اجباری به اختیاری از مزایای بیمه های اختیاری و تعهدات شرکت بیمه درمان تکمیلی بهره مند شوند.

خرید بیمه خویش فرما

خرید بیمه اختیاری

بیمه اختیاری چیست؟

بیمه های خویش فرما یا اختیاری، به دلیل جامعیت داشتن و کاربردهای درمانی آن برای همه اقشار جامعه، دارای مزایای بسیار زیادی هستند. اگر شما یک فرد خانه دار، یا محصل و یا شخصی هستید که صاحب کار خودتان و به نوعی کارآفرین هستید می توانید در هر زمان، متناسب با بودجه و میزان تعهدات درمانی که از شرکت بیمه می خواهید، با پرداخت حق بیمه معین یا مبلغ بیشتر، از خدمات شرکت های بیمه درمان تکمیلی بهره ببرید.

کسانی که تحت پوشش بیمه خاصی نیستند می توانند با مراجعه به شعب سازمان تامین اجتماعی، بعد از انعقاد قرارداد بیمه اختیاری، حق بیمه تعیین شده را در زمان معین پرداخت نمایند. همچنین لازم به ذکر است که کلیه متقاضیان بیمه اختیاری می توانند:
• متقاضیان می توانند به طور میانگین، هر دو سال یکبار دستمزد مبنای حق بیمه خود را تا 10 درصد افزایش دهند.
• همچنین متقاضیان می توانند دستمزد مبنای حق بیمه خود را بین حداقل و حداکثر دستمزد سالانه خود تعیین کنند.
• بیمه شدگان اختیاری می توانند کلیه خدماتی نظیر مستمری بازنشستگی، فوت، هزینه های کفن و دفن، کمک هزینه های ازدواج، از کار افتادگی، بارداری، غرامت دستمزد ایام بیماری و … را نیز دریافت کنند که مزایای مهمی به شمار می روند.

بیمه کاری سازمان تامین اجتماعی

تمامی افرادی که در ارگان ها و ادارات دولتی مشغول به کار هستند، تحت پوشش بیمه اجباری تامین اجتماعی قرار می گیرند. از مزایای این مشاغل و بیمه های تامین اجتماعی، می توان به حمایت دولت و سیستم قضایی کشور از بیمه کنندگان اشاره کرد. بیمه های خویش فرما، به دلیل اختیاری بودن و صاحب کار بودن خود افراد؛ از چنین حمایتی برخوردار نخواهند بود.
افرادی که تحت پوشش بیمه اجباری سازمان تامین اجتماعی قرار می گیرند، بعد از گذشت 30 سال، مستمری بازنشستگی دریافت می کنند. همچنین سال هایی که افراد تحت پوشش بیمه اجباری هستند و حق بیمه را پرداخت می کنند، جزو سابقه کارشان محسوب می شود.
بیمه کاری شامل کلیه افرادی که تحت پوشش بیمه اجباری هستند، می شود. اگر فردی به دلیل وقوع حوادثی طبیعی یا تصادف، طبق تایید پزشک دچار از کار افتادگی شود یا بنا به دلایلی توسط کارفرمای خود تعدیل نیرو شود، سازمان تامین اجتماعی به طور موقت به او مستمری پرداخت می کند. لازم به ذکر است که اگر فردی به دلیل انجام تخلف و محکومیت قضایی، شغل خود را را دست بدهد و به طور غیر ارادی بیکار نشده باشد، نمی تواند از بیمه بیکاری سازمان تامین اجتماعی برخوردار شود.

بیمه اختیاری چیست؟

بیمه بیکاری سازمان تامین اجتماعی

سوالات متداول تبدیل بیمه اجباری به اختیاری

شرایط بیمه اختیاری تامین اجتماعی چیست؟

متقاضیان بیمه اختیاری تامین اجتماعی، نباید در کارگاه هایی که مشمول قوانین تامین اجتماعی هستند، مشغول به کار باشند. متقاضیان بیمه اختیاری باید حداقل سابقه سی روز پرداخت حق بیمه را داشته باشند و یکی دیگر از شرایط مهم بیمه های خویش فرما، دارا بودن حداکثر 50 سال سن می باشد. اگر متقاضی بیش از 50 سال داشت، باید معادل مدت مازاد سنی ، سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد.

مبنای پرداخت حق بیمه در ایران چیست؟

اگر فردی سابقه پرداخت حق بیمه بیش از ده سال را داشته باشد می تواند در هر سنی تحت پوشش بیمه اختیاری تامین اجتماعی قرار بگیرد. مبنای پرداخت حق بیمه متقاضیان برابر با میانگین دستمزدپرداخت حق بیمه آخرین 360 روز، البته لازم به ذکر است که این مبلغ کمتر از حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار در مدت زمان تقاضای حق بیمه نباشد.

تعهدات شرکت بیمه تکمیلی در قبال بیمه شدگان اختیاری چیست؟

کسانی که به طور اختیاری بیمه های درمان تکمیلی را تهیه کرده اند از خدماتی نظیر: مستمری بازنشستگی، هزینه های دفن و کفن، مستمری فوت و از کار افتادگی، کمک هزینه ازدواج، غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری و … را شامل می شوند. اما بیمه بیکاری فقط شامل افرادی که تحت پوشش بیمه اجباری هستند، می شود. به طور کلی مزایای قانون کار شامل متقاضیان بیمه اختباری نمی شود.

بیمه اجباری تامین اجتماعی

مزایای بیمه خویش فرما

سخن آخر

افرادی که در سازمان های دولتی و شرکت هایی که تحت نظر سازمان تامین اجتماعی هستند، مشغول به کار می شوند توسط کارفرمایان خود تحت پوشش بیمه اجباری قرار می گیرند. اما اگر بیمه شدگان به دلیل انجام تخلف و محکومیت های قضایی از کار اخراج شوند می توانند بیمه اجباری خود را به اختیاری تغییر دهند و از مزایای شرکت های بیمه درمان تکمیلی استفاده کنند.