حذف دفترچه بیمه تامین اجتماعی و راهکارهای بعد از آن

خدمات الکترونیک سازمان های مختلف، هدفی است که در دولت کنونی به جدیت دنبال می شد. با ظهور و همه گیری پاندمی کرونا، این خدمات الکترونیک، جدیت بیشتری پیدا کردند. یکی از تغییرات اساسی در این زمینه حذف دفترچه بیمه تامین اجتماعی و تعبیه بستری است که دیگر افراد برای مراجعه به مراکز درمانی نیازی به ارائه دفترچه بیمه نداشته باشند.
هر چند این تغییر از اسفند ماه سال گذشته به شکل رسمی به مرحله اجرا درآمده است؛ با این حال هنوز بسیاری از افراد نمی دانند بعد از حذف دفترچه های بیمه تامین اجتماعی چه باید کنند.
در این بخش می خواهیم قانون حذف دفترچه های بیمه را بررسی کرده و روش های استعلام آن را در اختیار شما قرار دهیم. همراه ما باشید تا زیر و بم این قانون را ارزیابی کنیم.

چالشی به نام حذف دفترچه بیمه تامین اجتماعی

طرح حذف دفترچه های بیمه همگام با طرحی دیگر، یعنی نسخه نویسی الکترونیک به مجلس ارائه و اقدامات قانونی آن دنبال شد. اسفند ماه 1399 زمانی بود که سازمان تامین اجتماعی به شکل رسمی اعلام کرد دیگر دفترچه بیمه درمان از نوع کاغذی صادر نخواهد شد. هر چند افرادی که دفترچه های بیمه دارند می توانند تا آخرین برگ آنها را استفاده کنند.
در این طرح قرار است افراد با مراجعه به درمانگاه و مراکز بهداشت و درمان، از طریق اطلاعات شخصی، احراز هویت شوند و اطلاعات و سوابق بیمه آنها بررسی شود. احراز هویت در مراکز درمانی که به این پروژه ورود کرده باشند با کارت ملی، شناسنامه و یا جلد دفترچه بیمه امکان پذیر خواهد بود.
هر چند روند توقف صدور دفترچه های بیمه از اول اسفند سال گذشته کلید خورد، اما همچنان مشکلات و نگرانی هایی در رابطه با ادامه این پروژه وجود دارد. بیشتر مردم، پزشکان و داروسازان از کم و کیف این طرح اطلاع دقیقی نداشته و نمی دانند برای ورود و استفاده از خدمات این پروژه چه باید کنند.
با این حال مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی اظهار داشته است که مشکلات ابتدای مسیر به مرور برطرف خواهند شد و نباید به مردم برای استفاده از این خدمات فشار آورده شود.
آن طور که سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده است از ابتدای اسفند 99 دیگر دفترچه ای صادر نمی شود، اما بیمه شدگان تا زمان انقضای دفترچه های خود می توانند از آن استفاده کند. با این حال دیر یا زود بستر خدمات الکترونیک تامین اجتماعی فراهم شده و خدمات بیمه، نسخه نویسی و تحویل داروها در این بستر دنبال می شود.

روش های استعلام بیمه شدگان و بازنشستگان از دفترچه بیمه

طرح نسخه نویسی الکترونیک و جمع شدن دفترچه های بیمه تامین اجتماعی، بیش از هر چیز مردم را در سردرگمی قرار داده است. دولت روش هایی را برای استعلام وضعیت پوشش بیمه تدارک دیده است که در این بخش آنها را معرفی می کنیم. با این روش ها می توانید از وضعیت بیمه خود مطمئن شوید:
1. به سایت medical.tamin.ir مراجعه کرده و با ورود کد ملی خود از وضعیت بیمه مطلع شوید.
2. #۱۴۲۰*۴* را شماره گیری کنید و با انتخاب گزینه 1 که استعلام اعتبار درمان است، بعد از وارد کردن کد ملی از وضعیت بیمه آگاه شوید.
3. #۱*۱۴۲۰*۴* را شماره گیری کرده و کد ملی خود را وارد کنید.
4. با مراجعه به سایت pwa.tamin.ir و وارد کردن کد ملی از وضعیت بیمه خود مطمئن شوید.
5. #۱۶۶۶* را شماره گیری کنید و با انتخاب گزینه 1 که استحقاق سنجی است، با ورود کد ملی از پوشش بیمه خود مطلع شوید.
در صورتی که از طریق این روش ها متوجه عدم پوشش بیمه درمانی خود شدید، می توانید اعتراض خود را از طریق شماره گیری با سامانه 1420 اعلام دارید.
همچنین بیمه شوندگان می توانند با ثبت نام و ایجاد یک حساب کاربری در سامانه eservices.tamin.ir تمامی سوابق درمانی خود را بررسی کنند. برای ثبت نام در این سامانه لازم است مشخصات هویتی و شماره تلفن همراه فرد ثبت شود.

مدارک مورد نیاز در زمان مراجعه به مراکز درمانی

• برای افراد زیر 18 سال وجود شناسنامه یا کارت ملی قابل قبول است.
• در صورتی که کارت ملی یا شناسنامه خود را در دسترس ندارید، از جلد دفترچه بیمه برای احراز هویت خود استفاده کنید.
• نوزادان فاقد کد ملی می توانند تا زمان صدور شناسنامه و حداکثر تا 1 ماه پس از تولد از طریق کد ملی مادرشان، خدمات دریافت کنند.
• احراز هویت اتباع خارجی تا اطلاع ثانوی با استفاده از کد اختصاصی موجود در جلد دفترچه آنها انجام می گیرد. اتباع خارجی جدید نیز می توانند با ارائه شماره اختصاصی فراگیر (فیدا) از خدمات درمان بهره مند شوند.
• برای ارائه خدمات اورژانسی نیاز به احراز هویت بیمار در بدو ورود نبوده و در حین درمان روند احراز هویت پیگیری می شود.

نحوه ثبت نام پزشکان در سامانه نسخه نویسی الکترونیک

برای فراهم شدن بستر خدمات الکترونیک و حذف کامل دفترچه های کاغذی، لازم است که مراکز درمانی و پزشکان در جای جای کشور نسبت به ورود به این پروژه اقدام کنند.
تمام پزشکان (طرف قرارداد و غیر طرف قرارداد) با ثبت نام در سامانه ep.tamin.ir می توانند از خدمات نسخه نویسی الکترونیک تامین اجتماعی استفاده کنند. تمامی روند درمان بیمار به همراه اطلاعات هویتی او در سامانه نسخه الکترونیک قابل ثبت است.
در صورتی که سامانه نسخه الکترونیک آماده به کار نبوده یا به هر دلیلی امکان استفاده از آن وجود نداشته باشد، پزشک می تواند دستورات خود را روی سرنسخه مرکز درمان یادداشت کند.

چالش های پیش رو برای استفاده از خدمات الکترونیک تامین اجتماعی

الکترونیک شدن سیستم درمان، تصمیمی نیست که بتوان آن را در مدت زمان کوتاهی اجرایی کرد. در حال حاضر مشکلات و چالش های بسیاری در برابر این تصمیم هیئت دولت قد علم کرده اند. بیمه های تکمیلی یکی از این چالش ها هستند که با توجه به مذاکرات انجام شده بین سازمان تامین اجتماعی و 29 کارگزار بیمه، توافقاتی برای ورود به این سیستم انجام شده است. از طرف دیگر هنوز بستر الکترونیک و یکپارچه ای بین مراکز درمانی، دارویی و آزمایشگاه ها وجود ندارد که این موضوع باعث سردرگمی مردم شده است.
در حال حاضر بیمه های کاغذی حذف شده اند و پزشک داروها و دستورات خود را به همراه کد ملی بیمار و نام و نام خانوادگی او روی سرنسخه می نویسد. سپس بیمار می تواند برای دریافت داروها به داروخانه ها مراجعه کند. قطعا در ادامه شاهد تحولات جدیدتر و خدمات بهتری در این زمینه خواهیم بود؛ اگر هماهنگی و یکپارچگی سازمان های مختلف در طرح های اجرایی مد نظر قرار گیرد.

منابع:
https://donya-e-eqtesad.com/
https://www.isna.ir/news/
https://www.tasnimnews.com