بیمه خویش فرما چیست؟

بیمه های درمانی نقش بسیار مهم و موثری در زندگی مردم و اقشار مختلف جامعه دارد. یکی از بیمه نامه هایی که مورد تایید و تقاضای افراد قرار گرفته است، بیمه تامین اجتماعی می باشد. بیمه تامین اجتماعی به صورت اختیاری و اجباری عرضه می شود و شما می توانید به راحتی با مراجعه به یکی از شعب بیمه های درمان تکمیلی، تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار بگیرید.

اگر در محلی مشغول به کار هستید و یا خودتان کارفرمای مغازه یا شرکت هستید، می توانید خود و کارمندان شرکت را بیمه کنید. اما اگر صاحب شغلی نیستید و در جایی کار نمی کنید، می توانید با خرید بیمه اختیاری از مزایای آن استفاده کنید.

بیمه خویش فرما مناسب کسانی است که پوشش بیمه ای خاصی ندارند و از طرف هیچ گونه سازمانی تحت پوشش بیمه درمان تکمیلی و یا تامین اجتماعی قرار نگرفته اند و حق بیمه ای دریافت نمی کنند.

 

خرید بیمه اختیاری

بیمه خویش فرما چیست؟

شرایط بیمه تامین اجتماعی آزاد

برای ثبت نام و خرید بیمه خویش فرما باید شرایط بیمه تامین اجتماعی آزاد را به طور کامل و دقیق بدانید. مهم ترین قواعد و شرایط خرید این نوع بیمه عبارت اند از:

  • متقضایان باید دارای حداقل 30 روز سابقه پرداخت حق بیمه باشند.
  • سن متقاضیان بیمه خویش فرما باید بین 18 تا 50 سال (مرد و زن) باشد.
  • متثقاضیانی که بالای 55 سال هستند باید در پرداخت حق بیمه، معادل مازاد سنی خود؛ سابقه حق بیمه را بپردازند. به عنوان مثال اگر فردی 60 سال هستید، برای خرید بیمه خویش فرما باید در ابتدا حق بیمه 5 سال را پرداخت کنید.
  • فرد بیمه شده باید حتما از اتباع ایران باشد.
  • بیمه شدگان باید کد 10 رقمی بیمه تامین اجتماعی را داشته باشند.
  • اگر بیمه شدگان یک بار با سازمان تامین اجتماعی، قرار اختیاری منعقد کرده باشند؛ تا سه بار حق انعقاد بیمه اختیاری بدون شرط سنی را خواهند داشت.

یکی از نکات مهمی که باید قبل از خرید بیمه تامین اجتماعی به آن توجه داشته باشید، این است که در بیمه اجباری تامین اجتماعی، تمامی مراحل ثبت نام توسط کارفرما انجام می شود اما در بیمه خویش فرما که جز دسته بیمه اختیاری قرار دارد، کلیه کارهای ثبت نام و پرداختی حق بیمه باید توسط خود متقاضی انجام شود.

چنانچه متقاضی بیمه اختیاری، با ارائه مدارک و اسناد غیرقانونی اقدام به انعقاد قرارداد کند، بیمه وی قطع شده و نمی تواند از مزایای سازمان تامین اجتماعی استفاده کند.

قوانین خرید بیمه خویش فرما

به طور کلی بیمه های اختیاری مانند مشاغل آزاد، بیمه خویش فرما و … برای افرادی که تحت پوشش بیمه خاصی نیستند، مناسب می باشد. متقاضیان بیمه خویش فرما باید برای انعقاد قرارداد باید مستقیما به شعب سازمان تامین اجتماعی مراجعه کنند. متقاضیان موظف اند حق بیمه خود را در زمان تعیین شده پرداخت کنند.

در صورتی که بیمه شدگان حق بیمه خود را در زمان تعیین شده پرداخت نکنند، قرارداد بیمه باطل می شود و متقاضی موظف است مجددا در چارچوب ضوابط شرکت بیمه، درخواست خود را جهت خرید بیمه اختیاری ارائه کند. سازمان تامین اجتماعی نیز موظف است از زمان ثبت تقاضای بیمه تامین اجتماعی آزاد، حداکثر ظرف دو ماه موضوع را بررسی کرده و نتیجه را کتبا به متقاضی اعلام کند.

اگر بیمه شده دو شرط سن و سابقه انعقاد قرارداد بیمه اختیاری را دارا باشد، برای معاینه پزشکی به پزشک معتمد سازمان معرفی می شود. متقاضیانی که هنگام ارائه تقاضا، بیشتر از نه ماه از قطعی پرداخت حق بیمه آن ها نگذشته باشد از انجام معاینات پزشکی، معاف هستند.

خرید بیمه خویش فرما

قوانین خرید بیمه خویش فرما

تفاوت بیمه خویش فرما و مشاغل آزاد

اما سوال مهمی که در رابطه با بیمه های آزاد پیش می آید این است که تفاوت بیمه خویش فرما و بیمه مشاغل آزاد چیست؟

خیلی از افراد به اشتباه دو بیمه خویش فرما و مشاغل آزاد را  به اشتباه یکی میدانند اما باید به این نکته توجه کنید که این دو بیمه متفات هستند زیرا در بیمه مشاغل آزاد، برای متقاضیان محل کاری تعریف می شود و ادر راس کار کارفرما وجود دارد. ولی در بیمه خویش فرما هر فرد می تواند تحت پوشش این بیمه قرار بگیرد و نیازی به شغل یا کارفرما ندارد به عبارتی خودتان کارفرمای خودتان هستید و بهترین مثال برای این مورد زنان خانه دار هستند.

دانشجویان، بانوانی که خانه دار هستند، کسانی که از کار افتاده اند و …. می توانند از مزایای بیمه تامین اجتماعی آزاد بهره ببرند و به راحتی برای خود و آینده خود سرمایه گذاری کنند.

سوالات متداول شرایط بیمه تامین اجتماعی آزاد

مزایای بیمه تامین اجتماعی آزاد چیست؟

از جمله مزایای بیمه تامین اجتماعی اختیاری عبارت است از: داشتن پوشش های درمانی، امکان بازنشستگی با توجه به سابقه پرداخت حق بیمه، امکان استفاده از کمک هزینه از کارافتادگی در صورت رخ دادن حادثه، امکان استفاده از خدمات فوت، صدور دفترچه افراد تحت تکفل، پرداخت هزینه کفن و دفن مانند بیمه های اجباری، ارائه خدمات و وسائل درمانی سمئک، عصا، عینک و …

آیا بیمه خویش فرما بازنشستگی دارد؟

بسیاری از افراد با هدف نهایی بازنشستگی قصد بیمه شدن را دارند و هرچه زمان بازنشستگی آن ها زودتر اتفاق بیفتد، خوش حال تر شده و زودتر برای بیمه شدن در شرکت بیمه نامه مربوطه اقدام می کنند. یکی از نکات مثبت بیمه خویش فرما، این است که همانند بیمه اجباری دارای بازنشستگی می باشد. مستمری بازنشستگی در بیمه تامین اجتماعی براساس دو سال یا پنج سال آخر پرداختی فرد و سنوات، خدمت بیمه ای او محاسبه می شود.

حق بیمه پرداختی بیمه تامین اجتماعی چقدر است؟

شرکت های مختلف بیمه با توجه به پوشش های درمانی متفاوتی که ارائه می دهند، حق بیمه های مختلفی را نیز جهت پرداخت به صورت ماهانه و یا سالانه تعیین می کنند. برای آگاهی از این مبلغ با شرکت بیمه نامه مورد تماس بگیرید یا به صورت حضوری مراجعه نمایید.

بهترین بیمه تکمیلی

سازمان بیمه تامین اجتماعی

سخن آخر

اگر می خواهید برای زمان بازنشستگی یک پشتوانه محکم در زندگی داشته باشید، می توانید از بیمه های تامین اجتماعی آزاد کمک بگیرید. انواع بیمه نامه های تامین اجتماعی اختیاری، خویش فرما و یا اجباری توسط شرکت های مختلف بیمه ارائه می شوند و دارای پوشش های خاصی می باشند. اگر شما سابقه ده سال پرداخت حق بیمه را دارید، از شرط سنی معاف هستید و با هر سنی می توانید تحت پوشش این بیمه قرار بگیرید.