یکی از زحمتکش ترین و پرتلاش ترین قشر جامعه، رانندگان هستند که در امور و زمینه های مختلفی خدماتی را به مردم ارائه می کنند. بیمه تامین اجتماعی رانندگان یکی از مباحث مهمی است که معمولا تمامی رانندگان تاکسی، اسنپ، رانندگان کامیون و …. به دنبال کسب آگاهی و اطلاعات از آن هستند.

بیمه تامین اجتماعی رانندگان

بیمه تامین اجتماعی رانندگان یکی از مجموعه خدمات و انواع بیمه نامه سازمان تامین اجتماعی است که به رانندگان وسایل نقلیه عمومی درون شهری و یا برون شهری تعلق می گیرد. رانندگان وسایل نقلیه عمومی موظف اند بخشی از درآمد سالانه خود را که طبق مصوبه وزارت کار تعیین می شود را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کنند و از این سازمان بهره مند شوند.

به عبارت دیگر بیمه تامین اجتماعی به رانندگانی اطلاق می گردد که دارای گواهینامه معتبر و متناب با وسایل حمل و نقل عمومی درون شهری بوده و دفترچه کار رانندگی این افراد توسط سازمان حمل و نقل و پایانه های کشور صادر شده باشد. از تاریخ تصویب این قانون، کلیه رانندگان وسایل حمل و نقل بار یا مسافر درون شهری، ممول قانون تامین اجتماعی قرار گرفته و مکلف به پرداخت حق بیمه مقرر در تاریخ تعیین شده می باشند.

بیمه تامین اجتماعی رانندگان

شرایط بیمه تامین اجتماعی رانندگان

بیمه تامین اجتماعی رانندگان درون شهری

رانندگان زیادی در تمامی نقاط شهر به منظور جابه جایی مسافران و یا انتقال وسایل و … فعالیت می کنند. یکی از مواردی که باید به آن دقت و توجه کافی داشته باشید، این است که بیمه نامه های سازمان تامین اجتماعی در دو نوع کلی بیمه های خویش فرما و بیمه های اجباری تقسیم بندی می شود.

بیمه های اجباری شامل کسانی می شود که در اماکن دولتی، ادارات، سازمان ها و … مشغول به کار هستند. این بیمه نسبت به بیمه های خویش فرما، دارای مزایای ویژه تری از جمله مستمری بازنشستگی و از کار افتادگی می باشد. بیمه های خویش فرما به طور مجزا در دو دسته بیمه های اختیاری و مشاغل آزاد عرضه می شوند.

لازم به ذکر است که بیمه تامین اجتماعی رانندگان در زیر مجموعه بیمه های مشاغل آزاد قرار دارد و دارای دو نوع برون شهری و درون شهری می باشد. هرکدام از قراردادهای بیمه درمان تکمیلی یا تامین اجتماعی رانندگان، متناسب با نوع شغل و قرارداد، از مزایای متفاوتی برخوردار هستند.

مزایای بیمه تامین اجتماعی رانندگان

همانطور که می دانید بیمه های درمانی و تکمیلی از مزایای زیادی برخوردارند که همین امر باعث شده است، بیمه های درمان تکمیلی برای هر فرد شاغل یا غیر شاغلی که در اماکن مختلف مشغول به کار هستند، مناسب باشد. یکی از نکات مثبت بیمه تکمیلی، الزامی نبودن داشتن شغل است. هر فرد خانه دار، دانش آموز، کارمند و … می تواند تحت پوشش بیمه های درمان قرار بگیرد و از مزایای آن بهره ببرد.

گرچه بی تردید کم و کاستی هایی در بیمه های تامین اجتماعی و یا بیمه های درمان تکمیلی وجود دارد اما به طور کلی، مزایای بیمه تامین اجتماعی عبارت اند از:

  • بیمه تامین اجتماعی رانندگان، تضمین کننده زندگی حال و آینده این افراد و خانواده هایشان می باشد.
  • رانندگی کردن در وسایل حمل و نقل عمومی یکی از مشاغل پر استرس و خطرآفرین است که به همین دلیل بیمه تامین اجتماعی برای قشر رانندگان ارزش و اهمیت زیادی قائل است. براساس قانون سازمان تامین اجتماعی رانندگان، تمامی رانندگان فعال در زمینه های مختلف حمل و نقل بار و مسافر؛ با پرداخت پنجاه درصد از حق بیمه متعلقه، می توانند از کلیه مزایا و خدمات این سازمان بهره ببرند.
مزایای بیمه تامین اجتماعی

مزایای بیمه تامین اجتماعی رانندگان

شرایط بازنشستگی رانندگان درون شهری

یکی از مسائلی که خیلی فکر قشر زحمتکش رانندگان را مشغول به خود کرده است، شرایط بازنشستگی می باشد. زمان و شرایط بازنشستگی رانندگان درون شهری نیز همانند سایر بیمه شدگان تامین اجتماعی است و تفاوتی بین آن ها وجود ندارد.

شرایط بازنشستگی رانندگان مرد به صورت زیر است:

  1. شرط سنی 50 سال سن و 30 سال سابقه کار
  2. شرط سنی 60 سال سن و 20 سال سابقه کار
  3. 35 سال سابقه کار ( بدون شرط سنی)

شرایط بازنشستگی رانندگان زن به شرح زیر است:

  1. شرط سنی 45 سال سن و 30 سال سابقه کار
  2. شرط سنی 55 سال سن و 20 سال سابقه کار
  3. 35 سال سابقه کار ( بدون شرط سنی)

سوالات متداول بیمه تامین اجتماعی رانندگان

آیا رانندگان می توانند علاوه بر بیمه تامین اجتماعی از بیمه های درمانی دیگر نیز به طور همزمان استفاده کنند؟

به طور کلی امکان استفاده همزمان از بیمه های تامین اجتماعی و بیمه درمان تکمیلی برای عموم مردم امکان پذیر است اما یک شرط مهمی در این زمینه وجود دارد، به این ترتیب که در صورت استفاده همزمان از چند بیمه درمانی، مجموع خسارت های دریافتی از شرکت های بیمه نباید از کل هزینه های درمانی که پرداخت کرده اید؛ بیشتر شود.

نرخ پرداخت حق بیمه توسط رانندگان درون شهری به چه صورت است؟

نرخ پرداخت حق بیمه توسط رانندگان درون شهری، 27 درصد از دستمزد مقطوع است که راننده می تواند از دو طریق مراجعه به شرکت های تعاونی کارگزار یا مراجعه به شعبه ذی ربط برای پرداخت حق بیمه اقدام نماید.

شرایط گرفتن دفترچه کار رانندگان از سازمان حمل و نقل و پایانه های کشور به چه صورت است؟

از جمله شرایط گرفتن دفترچه کار رانندگی عبارت است از: داشتن گواهینامه معتبر رانندگی متناسب با نوع وسیله حمل و نقل مورد نظر، داشتن حداقل مدرک تحصیلی دوره ابتدایی یا نهضت سواد آموزی، داشتن کارت سلامت از مراجع ذیصلاح. در صورت دارا بودن این مدارک، رانندگان می توانند اقدام به گرفتن دفترچه کار کنند.

بیمه درمان تکمیلی رانندگان

نرخ پرداخت حق بیمه رانندگان

سخن آخر

بیمه تامین اجتماعی به بیمه شوندگان از جمله رانندگان وسایل حمل و نقلیه عمومی این امکان را می دهد که برای آینده خود سرمایه گذاری کند و به این ترتیب سرمایه اندکی را بتواند در دراز مدت جمع آوری کند. اما همانطور که می دانید رانندگان قشر ضعیف و زحمتکش جامعه هستند که نیازمند توجه و حمایت های بیشتری هستند.

بیمه های درمان تکمیلی این فرصت را به شما می دهد که با پرداخت کمترین هزینه، بیشترین خدمات را دریافت نمایید و دیگر نگران سلامتی خود و اعضاء خانواده تان نباشید.