بیمه عمر یا درمان تکمیلی

همانطور که می دانید صنعت بیمه در کشورهای زیادی رو به رشد است و به عبارتی، بیمه صنعتی با متقاضیان بالا به شمار می رود. با توجه به افزایش هزینه های درمانی، انتخاب یک بیمه درمانی مناسب از دغدغه های مردم به شمار می رود. در حال حاضر رقابت سنگینی بین دو بیمه مهم در حال انجام است و خیلی از افراد که اطلاعات کافی در زمینه بیمه ندارند، برای خرید بیمه دچار ابهام و گمراهی می شوند. مهم ترین سوالی که هنگام خرید بیمه درمانی برای هر فردی پیش می آید این است که  برای کاهش هزینه های درمان و امکان استفاده از پوشش های درمانی بیشتر، بیمه عمر بهتر است یا درمان تکمیلی؟

خیلی از افراد به اشتباه تصور می کنند که تفاوتی بین بیمه عمر و بیمه تکمیلی وجود ندارد و یا تصور می کنند در صورتی که بیمه عمر را خریداری نمایند تحت پوشش مزایای بیمه تکمیلی هم قرار می گیرند و یا بالعکس. در ادامه مقاله به توضیح کامل بیمه عمر یا درمان تکمیلی می پردازیم که بتوانید با خیال راحت برای خرید بیمه اقدام کنید.

بیمه عمر یا درمان تکمیلی

بیمه-درمان-تکمیلی-و-بیمه-عمر

بیمه درمان تکمیلی چیست؟

بیمه درمان تکمیلی، در واقع تکمیل کننده بیمه پایه سازمان تامین اجتماعی است و مهم ترین فایده این بیمه، پرداخت بخش عمده هزینه های درمان می باشد. برای استفاده از بیمه درمان تکمیلی باید قرار بیمه تکمیلی را با شرکت مورد نظر منعقد کرده و بیمه گذار سالانه مبلغی را تحت عنوان حق بیمه پرداخت کند.

بیمه شدگان تکمیلی می توانند از خدمات درمانی مراکز طرف قرارداد شرکت بیمه موردنظر، به صورت رایگان یا با هزینه بسیار کمتر از حالت معمول، استفاده کنند. اگر فرد بیمه شده خدمات درمانی خود را در سایر مراکز درمانی دریافت کرده باشد، می تواند با ارائه مدارک لازم از جمله فاکتور و مدارک پزشکی، هزینه پرداختی خود را از شرکت بیمه دریافت کند.

بیمه درمان تکمیلی گزینه بسیار مناسبی برای جبران هزینه های درمانی به شمار می رود و شما می توانید این بیمه را به صورت یک ساله در یکی از اشکال گروهی، خانوادگی و انفرادی خریداری کنید. بیمه درمان تکمیلی در هر شرکت بیمه طرح های مختلفی دارد اما به طور معمول یک سری پوشش ثابت مانند خدمات آزمایشگاهی، جراحی، زایمان، بستری، دارو، دندانپزشکی و … ارائه می شود.

تفاوت بیمه عمر و بیمه تکمیلی

بسیاری از افراد تعاریف هر دو بیمه عمر و تکمیلی را شنیده اند و برای خرید آن ها تمایل دارند اما به دلیل محدودیت های مالی و مشکلات معیشتی توانایی خرید هر دو بیمه را ندارند. به همین خاطر به مقایسه دو بیمه می پردازیم تا بتوانید با اطمینان خاطر خرید خود را انجام دهید.

بیمه عمر و بیمه درمان تکمیلی دو بیمه کاملا جداگانه و با اهداف متفاوتی هستند که هرکدام پوشش های مختلفی را ارائه می دهند. بیمه عمر نوعی سرمایه گذاری و پس انداز برای آینده افراد به شمار می رود. بعد از خرید بیمه عمر، شما علاوه بر دریافت سود، در برابر حوادث غیر قابل پیش بینی مانند فوت، نقص عضو، از کار افتادگی، دچار شدن به بیماری های خاص و … ایمن می شوید. در بیمه عمر بیمه شده می تواند بعد ده سال پرداخت حق بیمه، درخواست مستمری بازنشستگی دهد یا اندوخته خود به علاوه سودش را دریافت کند اما در بیمه های تامین اجتماعی و درمان تکمیلی، بیمه شدگان نمی توانند زودتر از سی سال این مبلغ را دریافت کنند. در بیمه عمر فرد می تواند پس از گذشت یک سال بدون نیاز به وثیقه و ضامن، وام دریافت کند.

بیمه های درمان تکمیلی معمولا ماهیت درمانی دارند اما می توان گفت به عبارتی بیمه عمر، مکمل بیمه تکمیلی است. در بیمه عمر محدودیت سنی وجود ندارد و یک نوزاد می توانند همانند یک فرد میانسال از خدمات بیمه عمر استفاده کند. در بیمه عمر به حق بیمه پرداختی، سود تعلق می گیرد اما بیمه درمان تکمیلی این مزیت را ندارد.

یکی از مزیت های عالی و جدید بیمه درمان تکمیلی، حذف دفترچه های بیمه برای ارائه خدمات پزشکی است؛ به این صورت که شما می توانید تنها با ارائه کارت ملی خود از خدمات درمانی مراکز طرف قرارداد شرکت بیمه بهره ببرید. در آخر می توان گفت که هردو بیمه در کنار هم آسایش و رفاه شما را تامین می کنند و هیچ کدام نسبت به دیگری برتری چشم گیری ندارند.

بیمه عمر یا تکمیلی؟

تفاوت بیمه عمر و بیمه تکمیلی

پوشش بیماری ها در کدام بیمه بیشتر است؟

بیماری های تحت پوشش بیمه عمر، نسبت به بیمه درمان تکمیلی محدودتر هستند و به طور معمول در بیمه عمر هزینه درمان بیماری و امراض خاص پرداخت می شود. منظور از بیماری های خاص، مواردی نظیر: سکته قلبی، سکته مغزی، پیوند اعضای اصلی بدن، جراحی باز قلب و انواع سرطان هستند.

طرح بیماری های خاص یکی از جدیدترین طرح های بیمه عمر می باشد اما به جز موارد ذکر شده بیماری های مشترک بیمه درمان تکمیلی مانند سوختگی شدید، پیوند مغز استخوان و … نیز توسط بیمه عمر پوشش داده می شود.

در بیمه های درمان تکمیلی، شما می توانید با هزینه ای بسیار اندک و یا رایگان از خدمات درمانی جراحی سرپایی، زایمان، خدمات آزمایشگاهی، خرید دارو و …استفاده کنید. هیچ کدام از بیمه ها جایگزینی برای دیگری نیستند و شما می توانید با انتخاب خود و سقف تعهدات و پوشش های هر دو شرکت بیمه، یکی از آن ها را خریداری کنید.

لازم به ذکر است که حوادثی مانند از کار افتادگی، نقص عضو و … شامل پوشش های اضافی بیمه عمر هستند وانتخاب آن ها به عهده متقاضیان می باشد. در بیمه عمر شما می توانید پوشش ها و سقف تعهدات بیشتری را از شرکت بیمه درخواست کنید و این موضوع تاثیری بر مبلغ حق بیمه پرداختی شما ندارد ولی از سرمایه نهایی این بیمه کم می شود.

پوشش بیماری های خاص

پوشش بیماری در بیمه عمر و تکمیلی

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی ماهیت ها و تفاوت های دو بیمه عمر و درمان تکمیلی پرداختیم و متوجه شدیم که بیمه عمر برای سرمایه گذاری و نوعی پس انداز بیمه مناسبی است و پوشش هایی را به همراه دارد اما اگر مسائل سلامتی و بهداشت برایتان اهمیت بیشتری دارد و به دنبال تضمین سلامتی خود و اطرافیانتان هستید شما می توانید از بیمه درمان تکمیلی به عنوان مکملی برای هزینه های درمان استفاده کنید.