بیمه زنان خانه دار

کلیه خانم هایی که عهده دار امور مربوط به خانه بوده و شغلی خارج از منزل نداشته باشند، خانه دار نامیده می شوند. این افراد عموما تحت تکفل پدر یا همسر هستند به این معنا که هم می توانند مجرد و هم می توانند متاهل باشند. از این رو تامین آینده و هزینه های مربوط به زندگی و درمان و … یکی از دغدغه های زنان خانه دار است.

در راستای رفع این دغدغه و نگرانی های خانواده ها، سازمان تامین اجتماعی با ارائه بیمه زنان خانه دار، در یک خانواده هم مادر و هم فرزند دختر می توانند به طور جداگانه تحت پوشش این بیمه قرار بگیرند. لازم به ذکر است که شرط اصلی بیمه تامین اجتماعی زنان خانه دار این است که افراد نباید مشمول نظام بیمه ای دیگری باشند.

بیمه زنان خانه دار

بیمه تامین اجتماعی زنان

شرایط بیمه تامین اجتماعی زنان خانه دار

  1. بیمه تامین اجتماعی زنان خانه دار هم مانند سایر بیمه نامه های دیگر تابع شرط سنی است. به گفته مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی, شرط سنی پذیرش تقاضا برای بیمه زنان خانه دار، چه برای زنان متاهل و چه بانوان مجرد از حداقل سن 18 سال تا حداکثر 50 سال است.

به این ترتیب متقضایان می توانند با ارائه مدارک لازم و برای عقد قرارداد به یکی از شعب بیمه تامین اجتماعی، مراجعه کنند. اما اگر شخصی در تاریخ ارائه درخواست بیمه، بیش از 50 سال سن داشته باشد باید معادل مازاد سنی خود؛ سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد. در این صورت تقاضای آن ها قابل قبول بوده و می توانند با ارائه درخواست و عقد قرارداد تحت پوشش بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد قرار بگیرند.

  1. در صورتی که قبل از انقداد قرارداد بیمه زنان خانه دار، در محلی به مشغول به کار بوده اید و به عبارتی سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشید؛ کلیه سوابق قبلی شما نیز هنگام بازنستگی مورد محاسبه و بررسی قرار می گیرد.
  2. به متقاضیان بیمه تامین اجتماعی زنان خانه دار، تعهدات کوتاه مدت مانند هزینه ایام بیماری، کمک هزینه ازدواج، هزینه ایام بارداری و … تلق نمی گیرد اما سایر امتیازات سازمان تامین اجتماعی همانند فوت، از کار افتادگی، حقوق بازنشستگی، بهره مندی از امتیازات دفترچه درمانی و … به این دسته از افراد تعلق می گیرد.
  3. متقاضیان بیمه زنان خانه دار، در صورتی که پدر خانواده تحت پوشش هیچ گونه بیمه ای نباشد؛ می توانند با پرداخت حق سرانه درمان، فرزندان خود را بیمه درمانی کنند. فرانشیز بیمه برای خدمات درمانی بستری 10 درصد و خدمات پزشکی سرپایی 30 درصد می باشد.
شرایط بیمه زنان شاغل

شرایط بیمه زنان خانه دار

مزایای بیمه زنان خانه دار

بیمه زنان خانه دار نسبت به سایر بیمه ها دارای مزایایی است که این امکان را به زنان خانه دار می دهد با هزینه کمتر از خدمات بیشتری بهره ببرند. از جمله این موارد عبارت اند از:

  • اجباری نبودن بیمه درمان

بیمه زنان خانه دار دارای مزایای بسیار مهمی از جمله داشتن حق انتخاب بیمه درمان است. در سایر بیمه نامه ها، هنگامی که فرد قرارداد بیمه با نرخ 27 درصد منعقد می کند، این بیمه شامل درمان نیز می شود؛ اما در بیمه زنان خانه دار شخص می تواند بیمه درمان را انتخاب نکند و فقط تحت پوشش تعهدات قانونی بیمه مانند بازنشستگی، مستمری از کار افتادگی، فوت و … قرار بگیرد.

علت این امر این است که خیلی از زنان خانه دار تحت تکفل همسر یا پدر خود قرار داشته و میتوانند از بیمه درمانی آن ها استفاده کنند، بنابراین دیگر در بیمه تامین اجتماعی زنان خانه دار احتیاجی به پرداخت حق سرانه درمان نیست. چنانچه خانم خانه داری تقاضای استفاده از پوشش بیمه درمان را داشته باشدد، باید حق سرانه درمان را به طور جداگانه پرداخت نماید.

  • مستمری بیمه شده زنان خانه دار

یکی دیگر از مزایای بیمه تامین اجتماعی زنان خانه دار، امکان استفاده از مستمری بیمه شده زنان خانه دار توسط فرزندان است. به این ترتیب اگر شخص خانه داری که تحت پوشش این بیمه قرار دارد، فوت کند و چنانچه شرایط قانونی لازم را دارا باشد؛ به این معنا که در قرارداد منعقد شده وی، حق استفاده از بیمه بازنشستگی و فوت ذکر شده باشد، فرزندان او این حق قانونی را دارند که از مستمری مادر خود استفاده کنند. لازم به ذکر است که اگر فرزندان، پدر خود را نیز از دست بدهند، از دو مستمری برخوردار می شوند.

  • پرداخت حق بیمه

از دیگر مزایای این بیمه، امکان پرداخت حق بیمه به صورت ماهیانه است. بعد از عقد قرارداد بین شرکت بیمه و متقاضی، فرد می تواند حق بیمه خود را از یک تا 15 ماه آینده را پیش پرداخت کند. در بیمه زنان خانه دار هیچ گونه اجباری برای پرداخت حق بیمه به صورت سه ماهه یا شش ماهه وجود ندارد. بیمه شدگان می توانند حق بیمه خود را به صورت غیر حضوری و از طریق سایت سازمان پرداخت نمایند.

مزایای بیمه درمان تکمیلی

مزایای بیمه زنان خانه دار

سوالات متداول بیمه زنان خانه دار

در چه صورت زنان خانه در می توانند در هر سنی از پوشش بیمه تامین اجتماعی بهره مند شوند؟

اگر خانم خانه داری حداقل 10 سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد، از شرط سنی 18 تا 50 سال معاف است و به این ترتیب می تواند حتی در سنین میانسالی و یا کهنسالی نیز از پشش بیمه زنان خانه دار بهره مند شود.

بیمه زنان خانه دار مناسب چه افرادی است؟

این بیمه مناسب بانوانی است که شاغل نبوده و فاقد رابطه استخدامی رسمی یا غیر رسمی با کارگاه های مشمل قانون تامین اجتماعی باشند. اگر به مدت چند سال شاغل بودید و سابقه پرداخت حق بیمه دارید اما به دلیل تعدیل نیرو، اخراج و یا استعفا آن را ادامه نداید تا بتوانید از مزایای بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی استفاده کنید، می توانید به راحتی با بیمه زنان خانه دار سابقه خود را ادامه دهید.

میزان حق بیمه پرداختی در بیمه زنان خانه دار چقدر است؟

مبنای پرداخت حق بیمه در بیمه تامین اجتماعی زنان خانه بستگی به میزان سابقه پرداخت حق بیمه این افراد دارد. به این صورت که زنان خانه داری که سابقه پرداخت حق بیمه را نداشته باشند یا زیر 5 سال سابقه پرداخت داشته باشند، می توانند دستمزد مبنای حق بیمه خود را بین حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار تا بیشترین میزان دستمزد انتخاب کنند.

مبنای حق بیمه تامین اجتماعی

حق بیمه زنان خانه دار

 

جمع بندی

بیمه زنان خانه دار یکی از پر کاربرد ترین و پر فایده ترین بیمه ها به شمار می رود و این افراد می توانند با داشتن حق انتخاب بیمه درمان به راحتی بدون انجام کار و فعالیت خاصی، بعد از بازنشستگی از مستمری های صندوق بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی استفاده کنند.