حداکثر بیمه اختیاری

همانطور که می دانید بیمه ها در زندگی روزمره افراد نقش بسیار مهمی دارند. شما می توانید هر یک از بیمه ها را با توجه به مزایای متعدد آن ها، برای امور مختلف خریداری نمایید. برخی از مزایای مفید استفاده از بیمه های درمان و یا بیمه تامین اجتماعی شامل بیمه از کار افتادگی، مستمری و بازنشستگی، کاهش هزینه های درمان، خدمات دندانپزشکی، انجام آزمایشات پزشکی و خرید عینک و سمعک و… اشاره کرد.

لازم به ذکر است که همه این بیمه نامه ها دارای قوانین و شرایط خاصی هستند که بهتر است اطلاعات کاملی درباره آن ها داشته باشید. برای آشنایی با انواع بیمه تامین اجتماعی، حداکثر بیمه اختیاری، تفاوت بیمه های اجباری و خویش فرما، با ما در این مقاله همراه باشید.

سازمان تامین اجتماعی تمامی کارفرمایان و کسانی که کسب و کاری را اداره می کنند، موظف کرده است که کارکنان و کارگران مجموعه خود را بیمه اجباری تامین اجتماعی کنند و حق بیمه را به طور مرتب پرداخت نمایند که کلیه افراد بتوانند تحت پوشش خدمات سازمان تامین اجتماعی قرار بگیرند.

حداکثر بیمه اختیاری

health insurance

انواع بیمه اختیاری

بیمه تامین اجتماعی در نوع کلی بیمه های خویش فرما و بیمه اجباری عرضه می شود. بیمه های اجباری همانطور که پیش تر گفته شد، مخصوص کارمندان و کارگرانی که در ادارات، کارخانه ها و شرکت ها کار می کنند، است. اما بیمه های خویش فرما به طور مجزا به دو دسته بیمه های مشاغل آزاد و صاحبان حرف، و بیمه اختیاری تقسیم بندی می شود.

بیمه های اختیاری برای کسانی مناسب است که تحت پوشش هیچ گونه بیمه خاصی از جمله بیمه تامین اجتماعی نیستند. متقاضیان بیمه اختیاری می توانند با مراجعه به یکی از شعب سازمان تامین اجتماعی، قراردادی را جهت استفاده از خدمات بیمه اختیاری منعقد کنند. بیمه شدگان اختیاری موظف اند که حق بیمه خود را در زمان تعیین شده پرداخت نمایند و در غیر این صورت، قرارداد آن ها باطل می شود.

برای خرید حداکثر بیمه اختیاری، هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد و شما می توانید در کنار بیمه های پایه، بیمه درمان تکمیلی را نیز خریداری کنید به این صورت که شما می توانید از بیمه های درمان تکمیلی، بیمه عمر و … استفاده کنید و برای سلامت و آینده خود و فرزندانتان سرمایه گذاری کنید.

تفاوت بیمه اختیاری و اجباری

بیمه اختیاری و بیمه های اجباری از نظر ارائه خدمات و نوع حق بیمه و … تفاوت هایی با یکدیگر دارند. به طور کلی مهم ترین تفاوت های بیمه های خویش فرما یا اختیاری و اجباری؛ عبارت اند از:

  • یکی از مزایای بیمه اجباری نسبت به بیمه اختیاری در این است که، در طرح بیمه اجباری به کارگران و کارمندانی که به طور ناخواسته از کار بیکار می شوند، بیمه بیکاری تعلق می گیرند.
  • کسانی که دارای مشاغل آزاد هستند، موظف اند همه هزینه حق بیمه بیمه اختیاری در زمان تعیین شده پرداخت نمایند، اما در طرح بیمه اجباری 7 درصد از تعرفه بیمه فقط بر عهده کارگران و کارمندان است.
  • شما می توانید با خرید بیمه اختیاری، از مزایا و پوشش های درمانی بیشتری برخوردار شوید اما بیمه های اجباری تامین اجتماعی دارای پوشش های درمانی محدودی هستند.
  • از نظر بازنشستگی کارگران در طرح های اختیاری و اجباری تفاوت های زیادی وجد ندارد، تنها تفاوت هایی برای دریافت تسهیلات مستمری بگیران و از کارافتادگی کارگران بین این دو طرح وجود دارد. بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی، مستمری بازنشستگی و از کارافتادگی را دریافت می کنند اما این خدمات به بیمه شدگان اختیاری ارائه نمی شود.
انواع بیمه خویش فرما

انواع بیمه

شرایط بیمه اختیاری تامین اجتماعی

کسانی که قصد خرید بیمه اختیاری را دارند باید به شرایط و ضوابطی که بیمه اختیاری وضع کرده است، پایبند باشند. شرایط بیمه اختیاری شامل موارد زیر می باشد:

  1. متقاضیان بیمه اختیاری نباید در هیچ یک از کارگاه ها و ادارات مشمول قانون تامین اجتماعی، مشغول به کار باشند.
  2. متقاضیان باید سابقه حداقل 30 روز پرداخت حق بیمه را داشته باشند.
  3. شرط سنی دارا بودن حداقل 50 سال ( مرد و زن) از دیگر شرایط بیمه اختیاری می باشد.
  4. درصورتی که متقاضیان بیمه اختیاری، بیش از 55 سال؛ سن داشته باشند باید معادل مازاد سنی خود سابقه پرداخت حق بیمه را داشته باشند. به عنوان مثال اگر فردی 60 سال سن داشته باشد، هنگام درخواست بیمه موظف است 5 سال حق بیمه را پرداخت نماید.
  5. مبنای پرداخت حق بیمه همه افراد در بیمه اختیاری تامین اجتماعی، برابر با میانگین دستمزد پرداخت حق بیمه آخرین 360 روز قبل از تاریخ تقاضا. البته با این شرط که این مبلغ کمتر از حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار نباشد.

سوالات متداول حداکثر بیمه اختیاری

آیا می توان از دو بیمه به طور همزمان استفاده کرد؟

استفاده از دو بیمه درمانی به طور همزمان مشکلی ندارد اما یک شرط مهمی وجود دارد، این که مجموع خسارت های دریافتی شما از شرکت های بیمه، از کل هزینه های درمانی که پرداخت کرده اید نباید بیشتر شود. به این صورت که اگر عمل جراحی شما 20 میلیون تومان شده باشد، مجموع خسارت هایی که از شرکت های بیمه پایه و بیمه تکمیلی دریافت می کند نباید از 20 میلیون تومان بیشتر شود.

تعهدات سازمان تامین اجتماعی در قبال بیمه شدگان اختیاری چیست؟

بیمه شدگان اختیاری می توانند از خدمات فوت، از کارافتادگی، خدمات درمانی، هزینه های کفن و دفن، همانند بیمه شدگان اجباری از خدمات کمک هزینه ازدواج، غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری و … استفاده کنند. تنها تفاوت بیمه شدگان اختیاری با اجباری در این است که خدماتی مانند مستمری بازنشستگی و بیمه بیکاری شامل بیمه شدگان اختیاری که در کارگاه های مشمول قانون کار اشتغال ندارند، نمی شود.

تفاوت های بیمه اجباری و مشاغل آزاد چیست؟

در بیمه مشاغل آزاد شما حق دارید نوع بیمه و خدمات مورد نظر خود را انتخاب کنید اما در بیمه اجباری تمامی خدمات درمانی و تعهدات در چارچوب قانون به بیمه شدگان ارائه می شود. در بیمه اجباری استفاده از خدمات درمانی رایگان است اما در بیمه مشاغل آزاد بیمه شدگان موظف اند مبلغی را به عنوان فرانشیز پرداخت کنند.

شرایط بیمه اختیاری

شرایط بیمه اختیاری تامین اجتماعی

سخن آخر

اگر در هیچ از کارگاه ها و ادارات دولتی که شامل قانون کار می شوند، اشتغال نداشته باشید؛ می توانید برای خرید بیمه اختیاری اقدام کنید. بیمه های اختیاری، مشاغل آزاد و بیمه های درمان تکمیلی گزینه بسیار مناسبی برای تمامی افراد می باشد که می توانید به راحتی هزینه های درمان و عمل های جراحی خود را در کوتاه ترین مدت کاهش دهید.