بیمه درمان تکمیلی چیست؟

همانطور که می دانید در حال حاضر شرکت های بیمه نسبت به گذشته فعالیت بیشتر و گسترده تری در جهت رفع نیازها و مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم انجام می دهند، به این صورت که اگر شما برای یکی ثبت نام در یکی از انواع بیمه درمان تکمیلی اقدام نمایید و متناسب با میزان بودجه و حق بیمه ای که می توانید پرداخت کنید، بیمه درمانی با پوشش های درمانی مختلفی را انتخاب کنید، در آینده می توانید از خدماتی که شرکت بیمه ارائه می دهد، استفاده کنید.

اما بیمه های درمانی انواع مختلفی دارند که به همین علت شرکت های بیمه با پیشرفت روز افزون و فعالیت در عرصه های مختلف، مشغول به کار شده اند و شما می تواند با عضو شدن در آن ها آینده خود و خانواده تان را تضمین کنید.

در ادامه این مقاله به توضیح انواع بیمه تکمیلی و کاربردها و مزایای هرکدام از آن ها، می پردازیم تا بدانید که همیشه بهترین انختاب، ارزان ترین انتخاب نیست و در زمینه ای مانند بیمه، باید با دقت و آگاهی کامل بیمه مورد نظر خود را انتخاب کنید.

 

انواع بیمه درمان تکمیلی

بیمه درمان تکمیلی

سوالات متداول انواع بیمه درمان تکمیلی

کدام شرکت بهترین بیمه درمان تکمیلی را ارائه می دهد؟ پایه و اساس کلیه شرکت های بیمه درمان تکمیلی مشابه هم می باشد و تمامی شرکت های بیمه چه دولتی و چه خصوصی خدمات درمانی پایه و یکسانی دارند اما از جهت برخی پوشش های درمانی با یکدیگر متفاوت می باشند. بنابراین برای انتخاب یک شرکت درمانی خوب، پوشش ها و تعهدات شرکت های مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید.

هزینه های پاراکلینیکی در بیمه تکمیلی چگونه است؟ پاراکلینیکی عبارت است از مجموعه خدماتی که مربوط به مشکلاتی از بدن است که با معاینات و آزمایشات معمول کشق و شناسایی نمی شود و برای تشخیص دادن آن باید بررسی های آزمایشگاهی صورت بگیرد.

انواع خدمات پاراکلینیکی عبارت اند از انواع اسکن، انواع آندوسکوپی، سونوگرافی، ام آر آی، نوار عضله، نوار مغز، نوار قلب، شنوایی سنجی، آنژیوگرافی چشم، بینایی سنجی و … . که برای هر شرکتی هزینه های پاراکلینیکی متفاوت می باشد و حق بیمه های مختلفی را دریافت می کنند.

دوره انتظار در بیمه درمان تکمیلی به چه معناست؟ یکی از نکاتی که زمان خرید بیمه درمان تکمیلی باید به آن توجه کنیم، دوره انتظار می باشد که از صفر تا نه ماه متفاوت می باشند که به مواردی مانند طرح های مختلف بیمه تکمیل درمان و تعداد افراد در بیمه های تکمیلی گروهی بستگی دارد.

انواع بیمه درمان تکمیلی

بیمه های تکمیلی انواع مختلفی دارند و مطمئنا از نظر هزینه و حق بیمه و نوع ارائه خدمات و … با یکدیگر متفاوت می باشند. شاید تصور کنید بیمه درمانی که ارزان تر باشد قطعا برای شما به صرفه تر است و در هزینه هایتان صرفه جویی می شود و به مراتب می توانید از کلیه خدمات شرکت بیمه هم استفاده کنید!!!

اما اینطور نیست! زیرا بیمه درمان تکمیلی که دارای هزینه های حق بیمه کمتری می باشد، مسلما سقف پوشش های پایین تری نیز دارد و شما نمی تواند برای کلیه مسائل درمانی به شرکت بیمه مراجعه کنید. همچنین در دریافت خسارت از شرکت بیمه، مبلغ کمتری را دریافت خواهید کرد که از این جهت به ضرر شما است.

از انواع بیمه درمان تکمیلی می توان به دو نوع انفرادی و گروهی اشاره کرد که رایج ترین نوع بیمه تکمیل درمان هستند و افراد معمولا برای خریدن یکی از این موارد اقدام می کنند. بنابراین بهترین معیار برای انتخاب نوع بیمه درمان، میزان پوشش های شرکت بیمه است که می تواند به نوعی بار سنگین هزینه های درمان و بیمارستان را کاهش دهد.

انواع بیمه درمانی

بیمه تکمیل درمان

بیمه درمان پایه و تکمیلی

بسیاری از شرکت های بیمه، خدمات بیمه درمان تکمیلی را در صورتی به فرد ارائه می دهند که از قبل بیمه گزار یکی از بیمه های پایه مانند بیمه تامین اجتماعی، بیمه نیروهای مسلح، بیمه خدمات درمانی و … باشد. به عبارتی شرکت های بیمه، خدماتی مانند بیمه درمان تکمیلی را مازاد بر بیمه های درمان پایه به افراد ارائه می دهند. بنابراین داشتن بیمه درمان پایه شرط اساسی و لازم برای اکثر شرکت های بیمه درمان تکمیلی می باشد.

  • بیمه درمان تکمیلی گروهی:

معمولا برای کارگاه ها و شرکت ها و ادارات مختلف، کارفرما یا فرد مسئول می تواند اعضاء سازمان خود را اعم از کارگر و کارمند را بیمه تکمیلی کند. اما برای انجام این کار شرایطی وجود دارد که اگر آن ها رعایت نشود شرکت های بیمه کارمندان سازمان و مجموعه را بیمه تکمیل درمان نمی کنند.

مهم ترین شرط در بیمه درمان تکمیلی گروهی، مشخص بودن تعداد اعضا است، زیرا هر شرکت بیمه ای برای بیمه تکمیلی گروهی حد مشخصی را تعیین می کند و تعداد افراد شرکت نباید از این حد بیشتر یا کمتر باشد.

  • بیمه درمان تکمیلی انفرادی:

اغلب شکرت های بیمه، به صورت انفرادی اکثر مردم را تحت بیمه درمان تکمیلی قرار می دهند که به این ترتیب افراد می توانند با اضافه کردن مبلغ حق بیمه از پوشش های درمانی بیشتری برخوردار شوند و هزینه های مربوط به عمل های جراحی، اورژانس، چشم پزشکی، دندان پزشکی، سرطان و … را کاهش دهند.

  • بیمه درمان تکمیلی خانوادگی:

بیمه درمان تکمیلی خانواده، اغلب جز یکی از بیمه های درمانی انفرادی شمرده می شود و معمولا دو گروه اصلی بیمه درمان تکمیلی گروهی و بیمه درمان تکمیلی خانواده وجود دارد که به دلیل محدودیت های بیمه تکمیل درمان گروهی، بیمه درمان تکمیلی خانوادگی نیز در شرکت های بیمه ارائه شده است.

در بیمه تکمیلی خانوادگی دیگر نیازی به تعداد مشخص افراد و زیر مجموعه برای بیمه نیست، همچنین لزومی ندارد که حق بیمه تامین اجتماعی از محل کاری رد شده باشد. با وجود کلیه این اوصاف و مزایای بیمه تکمیلی خانوادگی، اما قابل ذکر است که پوشش های این بیمه نسبت به بیمه گروهی کمتر بوده و افراد نمی توانند برای اکثر کارهای درمانی و پزشکی از این بیمه استفاده کنند.

بیمه درمان پایه

بیمه درمان پایه و تکمیلی

جمع بندی

اگر قصد ثبت نام در یکی از بیمه های درمانی را دارید، باید در ابتدا با انواع بیمه درمان تکمیلی آشنا شوید و مزایای استفاده از هرکدام را بدانید تا بتوانید بهترین بیمه درمانی را متناسب با میزان حق بیمه و پوشش دهی شرکت بیمه انتخاب کنید و از مزایای آن استفاده کنید.