بیمه تامین اجتماعی چیست؟

سازمان تامین اجتماعی به منظور ایجاد رفاه برای کارکنان، اداره ها، سازمان ها و …. با هدف حمایت از همه مردم، اعم از کارگران و کارفرمایان؛ با ایجاد بیمه همگانی خدماتی را به بیمه شدگان ارائه می دهد. طبق قانون بیمه تامین اجتماعی، برای تمامی افراد شاغل که در اماکن دولتی و تحت نظر کارفرمایان مشغول به کار و فعالیت هستند، داشتن بیمه تامین اجتماعی اجباری است. در این مقاله به توضیح کامل مزایای استفاده از بیمه های درمان تکمیلی و بیمه تامین اجتماعی بدون دفترچه می پردازیم.

بیمه تامین اجتماعی نوعی حقوق شهروندی برای کلیه مردم در جوامع مختلف محسوب می شود. تمامی افراد صنف های مختلف می توانند خود را بیمه کنند و از خدمات آن بهره مند شوند. به عبارت کلی بیمه تامین اجتماعی تضمین کننده حقوق بیمه گزاران است و مطابق با قانون، بعد از اتمام دوره بازنشستگی، خدماتی نظیر ارائه مستمری و یا خدمات درمانی را به مردم ارائه می دهد.

بیمه تامین اجتماعی بدون دفترچه

لازم به ذکر است که تا سال 99 شرایط استفاده از خدمات بیمه تامین اجتماعی به این صورت بوده است که از طریق دفترچه تامین اجتماعی می توانید به مراکز درمانی تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی مراجعه کنید و با ارائه دفاتر بیمه خود از خدمات پزشکی و درمانی با هزینه ای کمتر و یا به صورت کاملا رایگان استفاده کنید.

دفترچه تامین اجتماعی دارای مهلت معینی است که پس از گذشت زمان مشخص شده آن، بیمه شدگان باید برای تمدید دفاتر خود اقدام کنند. اما در بخشنامه جدیدی که به امضای معاون درمان سازمان تامین اجتماعی رسیده است، از پزشکان و مراکز درمانی طرف قرارداد سازمان تامین اجتماعی خوسته شده که برای مقابله با ویروس کرونا مبنی بر تعطیل شدن مراکز دولتی و عمومی و جلوگیری از تردد غیر ضرور مردم، کلیه خدمات مورد نیاز بیمه شدگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی تا حد امکان از راه دور و از طریق وب سرویس ارائه شود.

همچنین در این بخشنامه تاکید شده است که کلیه بیمه شدگان و مستمری بگیرانی که اوراق دفترچه درمانی آن ها به اتمام رسیده یا می رسد، دیگری نیازی به اقدام برای دفترچه درمانی جدید و مراجعه به شعب و کارگزاری های تامین اجتماعی نمی باشد در صورت نیاز به خدمات درمانی و پزشکی می توانند با ارائه جلد دفترچه درمانی که حاوی مشخصات بیمه شده است و یا با ارائه کارت ملی، خدمات درمانی مورد نیاز خود را دریافت نمایند.

 

بیمه تامین اجتماعی بدون دفترچه

بیمه تامین اجتماعی چیست

تاثیر بیمه تکمیلی در کاهش هزینه ها

بیمه درمان تکمیلی یا بیمه تکمیل درمان، نوعی دیگر از بیمه های درمانی است که به طور مستقل و خارج از سیستم تامین اجتماعی، نقش بیار موثری در کاهش هزینه های درمان دارد. همانطور که می دانید هزینه های درمان و عمل های جراحی، دندانپزشکی و یا هزینه های بستری در بیمارستان و آزمایشات مختلف، بسیار گران بوده و خیلی از خانواده ها از عهده پرداخت این مخارج بر نمی آیند.

بیمه درمان تکمیلی گزینه بسیار مناسبی برای افرادی است که در مشاغل آزاد فعالیت می کنند و تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی نیستند، این بیمه برای تمامی افراد جامعه از قبیل: زنان خانه دار، افراد بیکار و حتی محصلین نیز کاربرد دارد. اما کسانی که تحت پوشش بیمه تکمیلی سازمان تامین اجتماعی هستند، فقط در صورتی که بازشنسته یا مستمری بگیر باشند می توانند از خدمات درمانی بیمه تکمیلی تامین اجتماعی استفاده کنند.

بیمه درمان تکمیلی پوشش های کاملی برای گروه های مختلف جامعه دارد، شما می توانید این بیمه ها را در یکی از سه نوع انفرادی، گروهی و خانوادگی خریداری نمایید.

انواع بیمه سازمان تامین اجتماعی

براساس قوانین تامین اجتماعی، بیمه ها به دو نوع کلی تقسیم می شوند:

  • بیمه اجباری
  • بیمه خویش فرما

بیمه اجباری

بیمه اجباری شامل مشمولین قانون کار و کسانی که تحت نظر و کنترل کارفرمایان در کارگاه ها، ادارات، شرکت ها و…. کار می کنند می شود. این افراد در قبال دریافت مزد و ارائه خدمات به کارفرمایان خود، تحت پوشش بیمه سازمان تامین اجتماعی قرار می گیرند.

از مزایای بیمه اجباری می توان به یکی از مهم ترین مزیت های آن که بیمه بیکاری است، اشاره کرد. اگر شما بدون انجام تخلف و به طور غیر عمد از محیط کاری خود بنا به دلایل متعددی مانند تعدیل نیرو و … اخراج شوید، سازمان تامین اجتماعی برای مدتی با ارائه خدمات بیمه بیکاری؛ فشار مخارج سنگین زندگی را کم می کند.

بیمه اجباری

انواع بیمه تامین اجتماعی

بیمه خویش فرما

بیمه های خویش فرما خود به طور جداگانه به دو دسته بیمه اختیاری و صاحبان حرف و مشاغل آزاد تقسیم بندی می شود.

بیمه اختیاری برای افرادی که تحت پوشش بیمه خاصی نیستند، بسیار توصیه می شود. متقضایان بیمه اختیاری به طور مستقیم به شعب سازمان تامین اجتماعی مراجعه کرده و قرارداد بیمه خود را منعقد می کنند. بیمه شدگان اختیاری موظف به پرداخت حق بیمه در موعد تعیین شده هستند. در صورت عدم پرداخت حق بیمه، قرارداد بیمه باطل شده و متقاضی موظف است مجددا درخواست خود را مبنی بر انعقاد قرار داد ارائه دهد.

سوالات متداول بیمه تامین اجتماعی بدون دفترچه

همه بیمه شدگان تامین اجتماعی مشمول قانون کار می شوند؟

خیر، تنها افرادی از بیمه شدگان مشمول قانون کار می شوند و از مزایای مانند ارائه مستمری به بازنشستگان و خدمات درمانی رایگان می شود که در اماکن دولتی مانند ادارات، شرکت ها و …. تحت پوشش بیمه اجباری تامین اجتماعی قرار گرفته باشند. اما بیمه شدگان اختیاری، مشاغل آزاد و … مشمول قانون کار نمی شوند.

آیا می توان بدون گرفتن دفترچه، بیمه سازمان تامین اجتماعی شد؟

بله، با توجه به بخشنامه جدیدی که مبتنی بر حذف دفاتر بیمه تامین اجتماعی است شما می توانید از طریق الکترونیکی و بدون مراجعه به شعب مختلف سازمان تامین اجتماعی، تحت پوشش این سازمان قرار بگیرید. طبق این بخشنامه برای دریافت خدمات درمانی بیمارستان ها و مراکز طرق قرارداد تامین اجتماعی، تنها با ارائه کارت ملی خود یا جلد دفترچه بیمه از قبل تهیه شده می توانید، از کلیه خدمات درمانی بهره ببرید.

بیمه تکمیلی تامین اجتماعی به چه صورت؟

بیمه شدگان تکمیلی تامین اجتماعی می توانند پس از دوره بازنشستگی و دریافت مستمری، از خدمات درمانی تکمیلی این سازمان استفاده کنند. اما این خدمات فقط برای مستمری بگیران و بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی امکان پذیر است.

 بیمه مشاغل آزاد

بیمه اختیاری یا خویش فرما

سخن آخر

با حذف شدن دفترچه بیمه تامین اجتماعی، شما می توانید با خیال راحت و بدون در دست داشتن این دفترچه به مراکز درمانی طرف قرارداد تامین اجتماعی مراجعه کرده و با ارائه کارت ملی خود از کلیه خدمات پزشکی و درمانی بهره ببرید.