بیمه تکمیلی تامین اجتماعی

سازمان تامین اجتماعی یکی از سازمان های بزرگ بیمه در ایران است که با ارائه خدمات مختلف به مردم، در زمینه درمان، بیمه تکمیلی بازنشستگان و … به کارمندان و افراد سالمند جامعه کمک می کند. سازمان تامین اجتماعی موظف است تمامی کارکنان، کارمندان و کارگران حقوق بگیر در شرکت ها، اداره ها و سازمان ها و حتی همه صاحبان مشاغل آزاد را تحت پوشش خود قرار دهد.

بیمه تکمیلی بازنشستگان

همه کارگران و کارمندان، این حق را دارند که از مزایا و پوشش های درمانی و مالی سازمان تامین اجتماعی استفاده کنند که به همین دلیل کارفرمایان موظف اند تمامی کارمندان و کارگران خود را تحت پوشش بیمه تکمیلی بازنشستگی در آورده تا بتوانند بعد از دوران بازنشستگی از خدمات و مزایای این سازمان بهره ببرند.

یکی از مهم ترین دلایلی که بسیاری از صاحبان کار، ادارات و حتی افراد خانه دار به سراغ بیمه تکمیلی می روند، این است که خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی پاسخگوی هزینه های پزشکی کارکنان و کارگران نیست. بیمه های درمان تکمیلی پوشش های کاملی دارند که به راحتی می توانید با ارائه دفترچه های بیمه خود برای درمان بیماری های مختلف، به بیمارستان های طرف قرارداد کار مراجعه کنید و هزینه های خود را به حداقل برسانید.

لازم به ذکر است که یکی از شرایط صدور بیمه نامه ها، داشتن بیمه پایه است که تمامی افرادی که قصد دارند تحت پوشش خدمات درمانی و مستمری بازشنستگی سازمان تامین اجتماعی دربیایند. اما یکی دیگر از مزایای استفاده از بیمه درمان تکمیلی، می توان به این موضوع اشاره کرد که برخی شرکت های بیمه، بدون گذاشتن شرط داشتن بیمه پایه از قبل نیز بیمه های تکمیلی را به عموم مردم عرضه می کنند.

بیمه درمان تکمیلی بازنشستگان

بیمه تکمیلی تامین اجتماعی

تعهدات سازمان تامین اجتماعی

یکی از مهم ترین مزایای بیمه تامین اجتماعی، این است که افراد می توانند به صورت اجباری و حتی اختیاری تحت پوشش خدمات درمانی این سازمان قرار بگیرند. در حالت اجباری، کارفرما موظف است که تمامی کارکنان، کارگران و مجموعه خود را بیمه می کند. اما برای افرادی که دارای مشاغل آزاد هستند این فرصت وجود دارد که خود را تحت پوشش بیمه درمان تکمیلی یا بیمه سازمان تامین اجتماعی دربیاورند.

تعهدات درمانی سازمان تامین اجتماعی نسبت به شرکت های بیمه تکمیلی محدود تر بوده و شامل جبران هزینه های بیمارستانی، هزینه های پاراکلینیکی، ارایه خدمات توانبخشی می باشد. همچنین این سازمان هزینه لوازمی مانند عینک طبی، دست و پای مصنوعی و سمعک است.

شرایط بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی

اولین کسانی که مشمول قانون وزارت کار و صندوق بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی می شوند عبارت اند از: بازنشستگان، از کار افتادگان و وراث هستند. این افراد دارای شماره دفترکل و دفترچه بیمه پایه هستند و بعد از ارائه مدارک مورد نظر به سازمان تامین اجتماعی می توانند از خدمات درمانی و مالی این سازمان استفاده کنند.

افراد تحت تکفل بیمه تامین اجتماعی واجد شرایط ذیل می باشند:

  • همسر فرد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی
  • فرزندان فرد بیمه شده در صورت نداشتن شغل و با شرط سنی 22 سال، اما در صورت دانشجو بودن فرزندان با ارائه گواهی اشتغال به تحصیل تا پایان سن 25 سالگی آن ها
  • فرزندان بیمه شونده یه شرط نداشتن همسر و شغل
  • فرزندان فرد بیمه شونده (مونث و مذکر) اگر در طول مدت قرار داد بیمه، شرایط پوشش هزینه خدمات درمانی را از دست بدهند، در صورتی که حق بیمه را تا اتمام مدت زمان قرارداد پرداخت نمایند، پوشش بیمه ای شامل حال آن ها می شود.
  • فرزندانی که دچار معلولیت ذهنی یا جسمی شده اند و یا به عبارتی دچار از کارافتادگی کلی شده اند می توانند با ارائه کارت بهزیستی یا گواهی معتبر از پزشکی قانونی و یا کمیسیون پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شامل پوشش سازمان بیمه تامین اجتماعی می شوند.
  • پدر و مادر فرد بیمه شونده و از کار افتاده، با ارائه مدارک از مراجع ذیصلاح مبنی بر تحت تکفل بودن، شامل صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی می شوند.
شرایط خرید بیمه تکمیلی

تعهدات تامین اجتماعی

سوالات متداول بیمه تکمیلی بازنشستگان

بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی برای ثبت نام بیمه تکمیلی باید به کجا مراجعه کنند؟

اگر جز افرادی هستید که بازنشست شده اید و دیگر توانایی کار کردن را ندارید، برای ثبت نام بیمه تکمیلی باید به کانون بازنشستگی تامین اجتماعیمراجعه کنید. لازم به ذکر است که تمامی این افراد به همراه همسر و سایر اعضاء خانواده، تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار می گیرند. همچنین به این موضوع توجه کنید که ثبت نام بیمه تکمیلی بازنشستگان ارتباطی به شعب سازمان تامین اجتماعی ندارد و برای ثبت نام یا انصراف از بیمه باید به کانون بازنشستگان تامین اجتماعی مراجعه نمایید.

بیمه شدگانی که قصد انصراف از بیمه تکمیلی را دارند، بعد از تنظیم قرار داد به مدت سه ماه و تا 15 اسفند می توانند به کانون بازنشستگی مراجعه کرده و فرم انصراف از خدمات و پوشش های بیمه درمان تکمیلی را تکمیل نمایند.

مزایای استفاده از بیمه تکمیلی چیست؟

از جمله مهم ترین مزیت های بیمه درمان تکمیلی، می توان به این موضوع اشاره کرد که فرد بیمه شده می تواند سقف تعهدات و پوشش های درمانی خود را افزایش دهد. از جمله این خدمات عبارت اند از: هزینه های اعمال جراحی مربوط به سرطان، شیمی درمانی، پیوند کبد، پیوند کلیه، پیوند ریه، خدمات پاراکلینیکی که شامل هزینه های سونوگرافی، اندوسکوپی، انواع اسکن، ام آر آی، تست آلرژی، تست تنفس، نوار مغر، نوار عضله، شنوایی سنجی، بینایی سنجی و … است.

آیا شخصی که تحت پوشش بیمه سازمان تامین اجتماعی است می تواند بیمه درمان تکمیلی را نیز خریداری کند؟
کارگران و کارمندانی که توسط کارفرمای خود تحت پوشش بیمه سازمان تامین اجتماعی در آمده اند می توانند به طور فردی برای خرید بیمه درمان تکمیلی نیز به شرکت های مربوطه با ارائه مدارک، اقدام کندد و بیمه های درمانی را در غالب بیمه انفرادی یا خانواده خریداری نمایند. بیمه شوندگان می توانند با پرداخت حق بیمه بیشتر، سقف تعهدات شرکت بیمه را بالاتر برده و متناسب با نیازهای درمانی خود ( زایمان، عمل های جراحی، شیمی درمانی و …) از خدمات مراکز درمانی طرف قرارداد استفاده کنند.

شرایط بیمه شدگان تامین اجتماعی

شرایط ثبت نام بیمه تامین اجتماعی

سخن آخر

بیمه تکمیلی بازنشستگان یکی از موضوعات مهمی است که سالانه در مورد آن قوانین جدیدی را وضع می کنند. تمامی افرادی که دچار از کار افتادگی شده اند یا مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی، مشمول پوشش های صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی هستند.