بیمه درمان تکمیلی چیست

با توجه به این که انسان همیشه در معرض خطر و تصادف (چه توسط عوامل طبیعی و چه عوامل مصنوعی) قرار دارد، شرکت های بیمه با ارائه طرحی تحت عنوان بیمه درمانی، مردم را از بابت هزینه های سنگین ناشی از درمان بیماری، آسوده خاطر کرده اند و آن ها می توانند با خیال راحت به مسافرت بروند، ماشین و اعضای خانواده خود را بیمه کنند تا در صورت بروز مشکل، نگران هزینه های ناشی از دارو و درمان نباشند.

مهم ترین سوالی که شاید برای افراد در رابطه با بیمه پیش می آید، این است که بیمه درمان تکمیلی چیست؟ بیمه های درمانی معمولا شامل بیمه های درمان تکمیلی و درمان پایه هستند که هرکدام شرایط، ویژگی و فواید خاص خودشان را دارند اما تفاوت بزرگ بین این دو بیمه در این است که بیمه های درمانی پایه اغلب از سوی برخی نهاد های خاص به مردم ارائه می شود اما بیمه های درمان تکمیلی کاملا در همه شرکت های بیمه ارائه می شود و مردم راحت می توانند برای حفظ جان خانواده خود، به این شرکت ها مراجعه کنند.

به طور معمول هزینه‌های پزشکی توسط بیمه درمان پایه پرداخت می‌شود اما گاهی ممکن است هزینه‌های درمان بیشتر از سقف تعهدات بیمه‌های پایه باشد در این مواقع اگر شخص، بیمه درمان تکمیلی داشته باشد این هزینه‌ها توسط این بیمه و تا سقف تعهدات آن پرداخت می‌شود.

بیمه درمان تکمیلی

بیمه تکمیلی

مزایا و معایب بیمه درمان تکمیلی

افراد با خرید بیمه درمان تکمیلی می توانند از پوشش ها و مزایای درمانی آن (تا زمانی که بیمه خود را تمدید نمایند)، در هر زمانی استفاده کنند. اما قابل ذکر است که سقف تعهدات و میزان پوششی که تحت شرکت بیمه صورت می گیرد برای هر بیماری متفاوت است و شاید بعضی از بیماری های خاص را در بر نگیرد.

ممکن است این پرسش برایتان پیش بیاید که فواید دریافت بیمه های درمان تکمیلی چیست و چه زمانی به کار افراد می آید؟ در ادامه به توضیح پوشش های بیمه درمان تکمیلی و سقف تعهدات این بیمه، می پردازیم.

  • برای هزینه ویزیت پزشک یا دندان پزشک، خرید دارو، هزینه های استفاده از کلیه خدمات اورژانس، می توانید توسط بیمه درمان تکیملی هزینه ها را کاهش دهید.
  • اگر شخص در بیمارستان بستری شود، در صورتی که هزینه بستری شدن او بیش از مقداری که بیمه درمان پایه می تواند پوشش دهد باشد، می تواند برای بقیه هزینه از بیمه درمان تکمیلی استفاده کند.
  • یکی از مزایای مهم بیمه درمان تکمیلی، این است که بیمه گزار می تواند با استفاده از بیمه درمانی خود بخشی از هزینه های خدمات دهان و دندان را بپردازد.
  • کلیه اقداماتی که در جهت تشخیص بیماری یا میزان پیشرفت آن در طول بیماری انجام می شود، مانند سونوگرافی، آندوسکوپی، شنوایی سنجی، بینایی سنجی، آنژیوگرافی، انواع نوار عصب و مغز، انواع اسکن و … همه تحت پوشش بیمه درمان تکمیلی هستند.
  • بخشی از هزینه های عمل های جراحی مانند پیوند مغز و استخوان، برخی سرطان ها ( در صورت ذکر شدن در بند قرارداد)، مغز، اعصاب، قلب، کلیه و پیوند ریه و …
  • هزینه عمل های سرپایی در بیمارستان ها و اورژانس
  • برخی خدمات و اقدامات آزمایشگاهی، توسط بیمه پوشش داده می شود.
پوشش دهی بیمه درمان تکمیلی

پوشش های بیمه درمان تکمیلی

اهمیت بیمه درمان تکمیلی

درواقع داشتن بیمه های تکمیلی، در کنار بیمه های پایه (سازمان تامین اجتماعی، خدمات درمانی و …) امری مهم به شمار می رود. زیرا خدمات بیمه های پایه بسیار محدود و کم است و داشتن بیمه های تکمیلی با توجه به مزایای ویژه و نامحدود آن، بسیار برای اعضای خانواده مفید و امروزه ضروری است.

با توجه به سطح آلودگی هوا، سر و صدا، غذاهای بی کیفیت، گرانی گوشت و رو آوردن مردم به فست فود ها و …. احتمال مبتلا شدن افراد به بیماری های مختلف روده و کلیوی و انواع سرطان بسیار بیشتر از قبل شده است. پسرای برای تهیه این بیمه های تکمیلی تردید نکنید و حتما آن را چه به صورت خانوادگی و چه انفرادی و یا گروهی تهیه بفرمایید.

انواع بیمه درمان تکمیلی

بیمه درمان تکمیلی شامل سه نوع: انفرادی، خانوادگی و گروهی است که بیمه انفرادی بهترین و مهم ترین آن شمرده می شود. این بیمه از نظر مزایا و کاربرد نسبت به انواع دیگر بیمه بهتر بوده و خدمات بیشتری را به مشتریان و بیمه گزاران می رساند.

  • بیمه درمان انفرادی: همانطور که از نام این بیمه پیداست، هنگامی که فرد خود را تحت بیمه درمان تکمیلی در بیاورد می تواند به صورت فردی از تمام مزایا و امکانات این بیمه استفاده کند.

از بین بیمه در جهت جبران هزینه های بستری در بیمارستان، لیزر چشم، دندان پزشکی، ویزیت پزشک، خرید دارو، زایمان و … استفاده می کنند. برای تمامی موارد ذکر شده، در بند قرارداد سقف تعهدات شرکت بیمه گر کاملا ذکر می شود و با توجه به آن، حق بیمه توسط افراد پرداخت می شود.

این نکته را هم به یاد داشته باشید که برخی شرکت های بیمه درمانی تکمیلی انفرادی، شرط داشتن بیمه تامین اجتماعی را نیز دارند اما برخی شرکت ها بدون آن نیز شما را بیمه خواهند کرد.

  • بیمه درمان خانوادگی: بیمه درمان تکمیلی خانواده از مزایا و خدمات بالایی برخوردار است که شما می توانید با بیمه کردن اعضای خانواده خود، به راحتی از پوشش های درمانی این بمیه استفاده کنید.

از جمله مزایای این بیمه درمانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. دریافت کلیه پوشش های بیمه با سطح تعهدات مختلف شرکت بیمه گر
  2. تهیه بیمه درمان تکمیلی بدون نیاز به بیمه پایه
  3. امکان پرداخت حق بیمه به صورت اقساطی برای اعضای خانواده
  • بیمه درمان گروهی: عملکرد این نوع از بیمه ها به این صورت است که شرکت ها، ارگان ها و سازمان ها برای اعضا و زیر مجموعه خود، بیمه تهیه می کنند، مدت زمان استفاده از پوشش و خدمات بیمه درمان گروهی، تا موقعی است که با شرکت مذکور قرارداد بیمه داشته باشید و بتوانید از کلیه خدمات و پوشش های بیمه استفاده کنید.
بیمه درمان تکمیلی خانواده

انواع بیمه تکمیلی

جمع بندی

با توجه به این که میزان بیماری و طول درمان آن ها نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده است و بیمه های پایه جواب گوی هزینه های سنگین درمان بیماری نیستند، برای تهیه بیمه های درمان تکمیلی، تردید نکنید و در اولین فرصت برای آن اقدام کنید.

شما می توانید بیمه درمان تکمیلی را در سه حالت فردی، خانوادگی و گروهی تهیه کنید و از پوشش های خدمات درمانی آن استفاده کنید.