بیمه مشاغل آزاد 99

بیمه های تامین اجتماعی انواع متفاوتی دارد که یکی از انواع آن بیمه خویش فرما می باشد. افرادی که دارای حرفه و مشاغل آزاد هستند یا به عنوان کارفرما، شغلی را اداره می کنند از شرایط بیمه مشاغل آزاد 99 برخوردار خواهند بود. این بیمه برای کسانی که برای سازمان ها، ادارات و شرکت ها کار می کنند مناسب نمی باشد.

این بیمه برای افرادی مناسب است که پوشش بیمه ای خاصی نداشته و از طرف هیچ سازمان و کارفرمایی، تحت پوشش بیمه و درمان قرار نگرفته اند. اما بیمه مشاغل آزاد با بیمه خویش فرما متفاوت است و بسیاری از افراد این دو را با یکدیگر به اشتباه می گیرند. در بیمه مشاغل آزاد، محل کاری برای افراد تعیین می شود.

اما در بیمه خویش فرما، هر فرد می تواند در هرشغل و فعالیتی که است، با پرداخت مبلغ حق بیمه؛ خود را تحت پوشش شرکت بیمه دربیاورد. در بیمه های خویش فرما، انگار خود فرد هم کارفرما تلقی می شود و هم کارگر. تفاوت دیگر بیمه های خویش فرما و مشاغل آزاد، در مراحل ثبت نام است. به این صورت که در بیمه های اجباری سازمان تامین اجتماعی، تمامی مراحل ثبت نام توسط کارفرما انجام می شود اما در بیمه های خویش فرما، تمامی کارهای ثبت نام و عملیات پرداخت حق بیمه، توسط خود فرد صورت می گیرد.

بیمه مشاغل آزاد

بیمه خویش فرما

شرایط بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی چیست؟

همه افراد شاغل که در سازمان ها و ارگان های مختلف مشغول به کار هستند، باید تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار بگیرند. این سازمان توسط دولت حمایت می شود که از این جهت مزایای خوبی را برای دوران پس از بازنشستگی یا بیکاری و از کارافتادگی دارد اما در بیمه های خویش فرما چنین حمایتی وجود ندارد. تعداد سال هایی که فرد تحت پوشش بیمه اجباری قرار می گیرد و حق بیمه پرداخت می کند، جز سابقه کاری فرد محسوب می شود.

بیمه مشاغل تامین اجتماعی برای عموم افراد جامعه، بسیار مناسب و کاربردی است اما باید برای خرید و مراحل ثبت نام آن شرایط زیر را دارا باشید:

  • حداکثر سن افرادی که تحت پوشش بیمه مشاغل آزاد 99 قرار می گیرند، برای آقایان برابر 55 سال و برای بانوان برابر با 45 سال می باشد. در صورتی که سن افراد متقاضی بیشتر از این میزان باشد، باید دو برابر مازاد سنی مقرر از سابقه پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی برخوردار باشند. به عنوان مثال اگر متقاضی 60 ساله باشد باید هنگام درخواست، حق بیمه 5 سال را پرداخت کند.
  • بخش درمان بیمه مشاغل آزاد به صورت جداگانه محاسبه شده و هر فردی که قصد عضو شدن در بخش پوشش درمان بیمه تامین اجتماعی را داشته باشد باید حق سرانه بپردازد.
  • اگر فرد بیمه شده تحت هرگونه شرایط یا حادثه ای، جان خود را از دست بدهد؛ اعضاء خانواده می توانند از حقوق فرد استفاده کرده و به طور مادام العمر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می گیرند.

مزایای استفاده از بیمه تامین اجتماعی

بیمه تامین اجتماعی به طور کلی همه شاغلان را تحت پوشش قرار می دهد اما در این میان کسانی که در حرفه و مشاغل آزاد مشغول هستند می توانند خود را تحت پوشش بیمه خویش فرما یا اختیاری دربیاورند. فردی که تحت پوشش بیمه اختیاری قرار گرفته است باید حق بیمه خود را به حساب تامین اجتماعی واریز کند و از مزایا و خدمات آن استفاده کنند. از جمله مزایای استفاده از بیمه تامین اجتماعی عبارت است از:

  1. افرادی که تحت پوشش بیمه تکمیلی در میایند می توانند از خدماتی مانند حقوق بازنشستگی استفاده کنند.
  2. استفاده از خدمات و پوشش های درمانی بیمه تامین اجتماعی
  3. امکان استفاده از پوشش هزینه های از کارافتادگی در صورت رخ دادن حوادث غیر متقربه
  4. استفاده از خدمات فوت توسط سازمان تامین اجتماعی
  5. استفاده از کلیه خدمات درمانی
  6. دصور و تمدید دفترچه برای کلیه افراد تحت تکفل
  7. پرداخت هزینه های دفن و کفن توسط بیمه
مزایای بیمه مشاغل آزاد

مزایای بیمه تامین اجتماعی

مدارک لازم جهت ثبت نام بیمه اختیاری

برای ثبت نام بیمه های اختیاری و مشاغل آزاد باید مدارک زیر را به همراه داشته باشید:

  • اصل کپی شناسنامه متقاضی
  • اصل و کپی کارت ملی متقاضی
  • سه قطعه عکس
  • اصل و کپی شناسنامه خانواده متقاضی ( برای بیمه مشاغل آزاد)
  • اصل و کپی کارت ملی خانواده متقاضی
  • دو قطعه عکس اعضاء خانواده شخص متقاضی
  • در صورت داشتن بیمه از قبل، باید شماره بیمه آن را به شرکت بیمه ارائه دهید.

مقایسه بیمه خویش فرما و تامین اجتماعی

برای مقایسه بیمه خویش فرما و بیمه تامین اجتماعی، باید به این نکته توجه کنید که در بیمه خویش فرما، 27 درصد از حقوق افراد به عنوان بیمه منظور می شود اما کسانی که تحت پوشش بیمه خویش فرما هستند، از مزایایی نظیر غرامت ایام بارداری، غرامت ایام بیکاری، ایام بیماری، کمک هزینه برای ازدواج، کمک هزینه از کارافتادگی افراد به دلیل کار زیاد و …. برخوردار نخواهند بود. همچنین پرداخت کل حق بیمه در بیمه خویش فرما بر عهده خود فرد است.

سوالات متداول بیمه مشاغل آزاد 99

تفاوت بیمه اجباری و بیمه خویش فرما چیست؟ براساس قانون تامین اجتماعی، بیمه اجباری مشمول تمام افرادی است که در قبال دریافت حقوق در شرکت ها، ادارات و سازمان های مختلف، مشغول به کار هستند اما بیمه خویش فرما دو زیرمجموعه بیمه های اختیاری و بیمه مشاغل آزاد نیز دارد که هرکدام با توجه به نوع کار افراد شرایط متفاوتی را دارند.

بیمه بیکاری شامل چه کسانی می شود؟ بیمه بیکاری شامل کسانی می شود که تحت پوشش بیمه اجباری بوده اند. اگر بیمه شده به دلیل بیماری یا رخ دادن حادثه ای دچار از کار افتادگی شود یا به دلیل تعدیل نیرو از محل کار بیرون آمده باشد و به طور کلی برخلاف میل و اراده شخصی خود بیکار شود، سازمان تامین اجتماعی برای مدت موقت به او مستمری پرداخت می کند.

هزینه پرداختی برای بیمه اختیاری و مشاغل آزاد به چه صورت است؟ هزینه پرداختی برای بیمه اختیاری، 26 درصد از مبلغی که در قرارداد اولیه بین سازمان تامین اجتماعی و فرد متقاضی منعقد گشته، تعیین شده است. اما هزینه پرداختی مشاغل آزاد، براساس میزان حقوق دریافتی بازنشستگی، پرداخت می شود.

بیمه مشاغل آزاد چیست؟

مقایسه بیمه خویش فرما و تامین اجتماعی

سخن آخر

در این مطلب، به توضیح کامل شرایط ثبت نام و خرید بیمه مشاغل آزاد سال 99 و تفاوت آن با بیمه اختیاری و خویش فرما، پرداخته ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع بیمه های درمان تکمیلی و تاثیر چشمگیر آن ها در کاهش هزینه های درمان و خسارات، به سایت درمانت دات کام مراجعه بفرمایید.