با توجه به اهمیت بیمه های درمانی در سال های اخیر، صنعت بیمه در زمینه های مختلفی پیشرفت بسیار زیادی داشته است. شما می توانید با پرداخت مبلغی به عنوان حق بیمه، از خدمات و پوشش بیمه درمانی استفاده کنید و بخش زیادی از هزینه های درمان و بیمارستان خود را توسط بیمه پرداخت کنید.

اما برخی از شرکت های بیمه شرط اساسی و اولیه دریافت و خرید بیمه درمان تکمیلی را، داشتن بیمه پایه می دانند. در این مقاله به توضیح بیمه گر پایه یا اول می پردازیم.

بیمه گر پایه یا اول کیست؟

بیمه درمان تکمیلی، همانطور که از اسم این بیمه پیدا است؛ تکمیل کننده بیمه پایه می باشد. درواقع بیمه های پایه، بیمه های دولتی هستند که بسیاری از افراد را تحت پوشش قرار می دهند و در بیشتر نقاط و شهرهای کشور ارائه می شود.

در پاسخ به این سوال که بیمه گر پایه یا اول کیست باید بگوییم که به طور کلی به بیمه تامین اجتماعی، بیمه خدمات درمانی، بیمه سلامت، بیمه نیروهای مسلح و … بیمه گر پایه یا اول می گویند. بیمه های پایه خدمات اولیه درمانی را به بیمه شدگان ارائه می دهند اما با توجه به محدودیت این خدمات، بیمه های درمان تکمیلی گزینه بسیار مناسب تری برای پوشش هزینه های درمانی می باشد.

هزینه های بیمه گر پایه یا اول

بهترین بیمه درمان

بیمه گر پایه یا اول

بیمه های پایه یا اول، سقف تعهدات و میزان پوشش دهی متفاوتی برای هزینه های درمانی دارند. شما می توانید به مراکز درمانی طرف قرارداد بیمه مراجعه کنید و بر اساس سقف تعهدات از پیش تعیین شده، از هزینه های درمانتان کم می شود.

راه دیگری برای پرداخت هزینه های بیمه گر پایه یا اول وجود دارد که شما می توانید بعد از مراجعه به مطب پزشکی و انجام مراحل درمانی، بعد از پرداخت هزینه ها به همراه صورت حساب و دفترچه درمانی به شرکت یا موسسه بیمه خود مراجعه کنید و مبلغ درمانی که تحت پوشش شرکت بیمه است را دریافت کنید.

سوالات متداول بیمه گر پایه یا اول کیست

انواع بیمه تکمیلی بدون بیمه پایه چیست؟ انواع بیمه تکمیلی بدون بیمه پایه، به صورت دو نوع بیمه درمان تکمیلی انفرادی و بیمه درمان تکمیلی خانوادگی قابل ارائه است. برخی از شرکت ها بدون شرط داشتن بیمه پایه، انواع بیمه درمان تکمیلی را به عموم مردم ارائه می دهند که افراد می بایست حق بیمه اضافی معادل 18 درصد را پرداخت نماید.

در صورت داشتن بیمه درمان تکمیلی می توان از هزینه بیمه پایه استفاده کرد؟ نکته بسیار مهمی که در مورد بیمه درمان تکمیلی و بیمه پایه وجود دارد، این است که شما می توانید درصدی از هزینه های پرداختی درمان و بیمارستان را تحت عنوان فرانشیز را تا سقف تعهد بیمه گر پایه، از بیمه پایه دریافت کنید.

داشتن بیمه پایه برای پرداخت هزینه های درمان کافی است؟ داشتن بیمه پایه بهتر از نداشتن هیچ گونه پوشش برای هزینه های درمان می باشد اما قابل ذکر است که بیمه پایه به تنهایی نمی تواند گزینه مناسبی برای کاهش هزینه های درمان باشد و بهتر است با خرید بیمه درمان تکمیلی هزینه های دارو، ویزیت و درمان را به حداقل برسانید.

بهترین بیمه درمانی

بیمه درمان تکمیلی

خرید بیمه درمان تکمیلی بدون بیمه پایه

یکی از سوالاتی که برای بسیاری از افراد پیش می آید این است که آیا امکان خرید بیمه درمان تکمیلی بدون داشتن بیمه تامین اجتماعی یا هر بیمه پایه دیگری امکان پذیر است؟

خرید بیمه تکمیلی بدون داشتن بیمه پایه، برای شرکت ها امکان پذیر نمی باشد. بسیاری از شرکت های بیمه گر امکان ارائه بیمه درمان تکمیلی به افرادی که خارج از لیست بیمه تامین اجتماعی قصد خرید بیمه درمان تکمیلی را داشته باشند، نمی دهند. یکی از انواع بیمه درمان تکمیلی، بیمه گروهی می باشد.

برای خرید بیمه درمان تکمیلی گروهی باید به میزان سقف تعهدات، فرانشیز، حق بیمه، میزان پوشش دهی و … که بر اساس قراردادی بین شرکت بیمه و گروه متقاضی تعیین می شود، دقت و توجه کافی نمایید. هر شرکت بیمه ای برای تحت پوشش قرار دادن افراد یک شرکت، سازمان و ارگان های مختلف؛ حداقل تعداد مشخصی را برای افراد مختلف در نظر می گیرند. برای خرید بیمه درمان تکمیلی گروهی لازم است که همه افراد متقاضی تحت پوشش بیمه پایه ( تامین اجتماعی، نیروهای مسلح و …) باشند.

مزایای بیمه درمان تکمیلی انفرادی

همانطور که می توانید بیمه های درمان تکملی نسبت به بیمه های پایه، فایده و مزایای بسیار بیشتری دارند که یکی از مهم ترین انواع بیمه تکملی، بیمه درمان تکمیلی انفرادی می باشد که شما می توانید بدون هیچ گونه محدودیت از پوشش های درمانی، استفاده کنید؛ به این صورت که با پرداخت 18 درصد اضافی، هر طرح و پوششی که می خواهید در بیمه نامه تان بیافزایید.

یکی دیگر از مزایای بیمه درمان تکمیلی انفرادی، الزامی نبودن بیمه پایه از قبیل تامین اجتماعی، نیروهای مسلح، خدمات درمانی و … است. هر فردی می تواند به راحتی برای خرید بیمه درمانی انفرادی اقدام کند و بدون هیچ گونه محدودیت در خدمات و پوشش های شرکت بیمه، سقف تعهدات شرکت را با پرداخت حق بیمه بیشتر، بالا ببرد.

دوره انتظار بیمه تکمیلی

همانطور که می دانید بعد از خرید و ثبت نام در شرکت بیمه درمان تکمیلی مورد نظرتان، باید مدت زمانی را تحت عنوان دوره انتظار صبر کنید تا استفاده از پوشش های بیمه درمان، برایتان امکان پذیر و فعال شود. در این مدت زمان، بیمه گر نمی تواند از پوشش های درمانی خود استفاده ای کند.

مت انتظار بلافاصله بعد از خرید بیمه درمان تکمیلی آغاز می شود و بسته به نوع بیمه درمانی، تا چند ماه به طول می انجماد که معمولا 6 الی 9 ماه زمان می برد. دوره انتظار پوشش های درمانی زایمان، جراحی و بستری ازسه ماه تا نه ماه دوره انتظار دارند.

بنابراین اگر قصد استفاده از پوشش درمانی زایمان را دارید، از یک سال زودتر برای خرید و ثبت نام در شرکت بیمه مورد نظر اقدام کنید تا بتوانید در موعد زایمان هزینه های خود را کاهش دهید.

بیمه درمان تکمیلی

دوره انتظار بیمه تکمیلی

جمع بندی

بسیاری از شرکت های بیمه درمان تکمیلی شرط اصلی خرید بیمه درمان تکمیلی را، داشتن بیمه های پایه نظیر نیروهای مسلح، تامین اجتماعی، بیمه سلامت و … می دانند. با توجه به این که بیمه های پایه محدودیت زیادی در زمینه پوشش دهی هزینه های درمان دارند، توصیه ما به شما خرید بیمه تکمیل درمان است.