بیمه تکمیلی چیست؟

همانطور که می دانید، صنعت بیمه در کشورهای مختلف دارای اهمیت بالایی می باشد و خیلی از جوامع برای کاهش هزینه های مردم و ایجاد زندگی مطلوب و آسان تر، به ارائه بیمه های درمان، بیمه عمر و …. می پردازند. انسان همواره در معرض خطر بیماری های مختلف بوده و برای معالجه بیماری، مجبور به پرداخت هزینه های سنگین درمان، خرید دارو، عمل های جراحی و مخارج بیمارستان و …. می شود. برای کاهش هزینه های ناشی از درمان و بیمارستان، طرح های مختلف بیمه درمان تکمیلی گزینه مناسبی می باشند.

این طرح ها بسیار متنوع بوده و هرکدام از آن ها پوشش های مختلف درمانی را در بر می گیرد که در ادامه این مقاله به توضیح کامل مزایای استفاده از طرح های مختلف بیمه تکمیلی می پردازیم.

 

طرح های مختلف بیمه درمان تکمیلی

بیمه تکمیلی چیست؟

طرح های مختلف بیمه درمان تکمیلی

بیمه های درمان تکمیلی، به دلیل پوشش و خدمات متنوعی که دارند؛ تاثیر شگفت انگیزی در کاهش هزینه های درمان، جبران خسارات و … دارند. در صورتی که عضو بیمه های پایه هستید، می توانید طرح های مختلف بیمه درمان تکمیلی را بررسی کنید و بهترین شرکت بیمه را که مناسب ترین بیمه های درمانی انفرادی، خانوادگی و گروهی را ارائه می دهند، پیدا کنید.

بیمه های درمان تکمیلی در طرح های مختلفی که شامل: طرح پایه، طرح قتصادی، طرح منتخب، طرح جامع، طرح ویژه و طرح ممتاز ارائه می شوند. کلیه طرح های ارائه شده، هزینه های درمانی نظیر هزینه بیمارستان، عمل های جراحی، هزینه های پاراکلینیکی، عمل های جراحی سرپایی، هزینه های آزمایشگاه و خدمات بیمارستان مانند هزینه زایمان، آمبولانس، ویزیت پزشک، خرید دارو و هزینه های دندانپزشکی و … را پوشش می دهد.

چرا باید بیمه تکمیلی داشته باشیم؟

بیمه های پایه، به دلیل محدود بودن در زمینه پوشش و خدمات نمی تواند نیازهای جامع مردم را برطرف کند و بخش بخش بسیار اندکی از هزینه های درمانی شما را پوشش می دهد. امروزه به دلیل افزایش هزینه های دندانپزشکی، عمل های جراحی، هزینه های بیمارستان، عمل چشم و … داشتن یک بیمه درمان برای جبران هزینه ها و خسارات ناشی از حوادث مختلف، امری مهم و ضروری به شمار می رود.

بیمه های درمان پایه اغلب اوقات، فاقد پوشش هایی مانند ویزیت، دارو، آزمایشات پزشکی و … هستند و کسانی که تحت پوشش بیمه های پایه هستند، می بایست به مراکز درمانی خاصی مراجعه نمایند اما بیمه های درمان تکمیلی اکثر مراکز درمانی را پوشش می دهند.

مزایای استفاده از بیمه های درمان تکمیلی

با خرید و تهیه بیمه های درمان تکمیلی می توانید از پوشش های مختلف شرکت های بیمه استفاده کنید. لازم است به این نکته توجه کنید که شما می توانید تا سقف تعهدات شرکت بیمه، از پوشش های آن بهره ببرید. از دیگر موارد مهم مزایای استفاده از بیمه درمان تکمیلی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به افراد تحت پوشش بیمه تکمیلی، مالیات تعلق نمی گیرد.
  • امکان استفاده از طرح های متناسب با نیاز بیمه شونده و توانمندی مالی آن ها
  • تحت پوشش قرار گرفتن هزینه های عمل های جراحی
  • پرداخت هزینه بستری در بیمارستان
  • پرداخت هزینه های پاراکلینیکی، هزینه های جراحی سرپایی، هزینه های آزمایش و تشخیص بیماری
  • پوشش و جبران هزینه های زایمان، ناباروری و نازایی
  • پرداخت هزینه های عمل های مربوط به عیوب انکساری چشم و مشکلات شنوایی و ….
اهمیت استفاه از بیمه تکمیلی

طرح های مختلف بیمه درمان تکمیلی

شرایط لازم خرید بیمه تکمیلی

بیمه های درمان تکمیلی، خدمات و طرح های مختلفی را به عموم مردم ارائه می دهند اما برید خرید بیمه تکمیلی باید شرایط لازم را دارا باشید. معمولا در اکثیر شرکت های بیمه، این شرط الزامی است که متقاضی تحت پوشش بیمه گرهای پایه ( تامین اجتماعی، نیروی های مسلح، حوادث درمانی و خدمات سلامت ) باشد.

اما امروزه برخی از شرکت های بیمه، الزام داشتن بیمه پایه را از شرایط خرید بیمه تکمیلی، حذف نموده اند و اگر فرد بیمه پایه نداشته باشد، با پرداخت حق بیمه بیشتر (حدود 18 درصد) می توانند از خدمات بیمه درمان تکمیلی استفاده کنند و هیچ گونه تغییر دیگری در بیمه نامه او رخ نخواهد داد.

در بیمه نامه درمان تکمیلی گروهی، شرکت بیمه یا سازمان بیمه گذار موظف است، حداقل 50 نفر را به شرکت بیمه تکمیلی معرفی کند. کلیه پرسنل و متقاضیان بیمه تکمیلی باید تحت پوشش بیمه های سازمان تامین اجتماعی یا سازمان خدمات درمانی و نیروهای مسلح باشند. و آخرین نکته در رابطه با شرایط لازم متقاضیان بیمه تکمیلی، این مسئله است که حداقل 50 درصد کارکنان شرکت، متقاضی دریافت بیمه درمان تکمیلی باشند.

سوالات متداول طرح های مختلف بیمه درمان تکمیلی

دوره انتظار دریافت طرح های مختلف بیمه درمان تکمیلی چقدر است؟ دوره انتظار مدت زمانی است که فرد پس از گذشت آن می تواند از پوشش های بیمه نامه خود استفاده کند. معمولا هریک از طرح های بیمه تکمیلی برای هزینه های جراحی، دارای دوره انتظار 3 ماهه است و دوره انتظار دریافت خدمات بیمه زایمان، نازایی و ناباروری، 9 ماه است.

روش پرداخت حق بیمه تکمیلی چیست؟ حق بیمه درمان تکمیلی، به طور سالانه متناسب با سن بیمه گذار تعیین می شود که او می تواند به صورت نقدی یا اقساطی مبلغ حق بیمه را دریافت کند. اگر بیمه گذار تصمیم بگیرد حق بیمه را به طور نقدی و یکجا پرداخت کند، تخفیف ده درصدی شامل او می شود و اگر مایل به پرداخت حق بیمه به صورت اقساطی باشد در ابتدا لازم است 30 درصد از آن را به عنوان پیش پرداخت، بپردازد و مابقی را در طول مدت زمان معینی پرداخت نماید.

آیا لزوما، نیاز است که قبل از مراحل درمان، معرفی نامه بیمه تکمیلی بگیریم؟ بسیاری از شرکت های بیمه درمان تکمیلی، اخذ معرفی نامه بیمه درمان را به طور ساده ای از طریق سامانه الکترونیکی، ارائه می دهند اما بهتر است برای مواردی مانند بستری شدن، حتما معرفی بیمه نامه را دریافت نمایید، اما لازم به ذکر است اگر معرفی نامه هم نداشته باشید هزینه های شما قابل پرداخت هستند به این صورت که با ارائه فاکتور هزینه یا پرونده بیمارستان و انجام مراحل اداری، مبلغ خود را از شرکت بیمه دریافت نمایید.

خرید بیمه درمان تکمیلی

شرایط لازم خرید بیمه تکمیلی

جمع بندی

بیمه های درمان تکمیلی دارای طرح ها و پوشش های مختلفی هستند که شما می توانید متناسب با نیاز و توانمندی مالی خود از این طرح ها و پوشش های درمانی استفاده کنید. بهتر است برای پرداخت و پوشش هزینه های ناشی از زایمان، عمل جراحی و … از چندین ماه زودتر برای خرید و دریافت بیمه تکمیلی اقدام نمایید تا بتوانید بعد از دوره انتظار از خدمات شرکت بیمه بهره ببرید.