هزینه بیمه درمان تکمیلی انفرادی

هنگامی که دچار بیماری های مختلف با سطح وخامت های متفاوت، می شوید اولین مسئله ای که به ذهنتان می رسد هزینه های درمان و بیمارستان می باشد. با توجه به پیشرفت بیماری های خطرناک و روش های درمانی جدید و نوین، هزینه های درمان نیز نسبت به گذشته رشد چشمگیری داشته است و در صورتی که بخواهید کلیه هزینه ها را خودتان پرداخت کنید، ممکن است در اوایط مراحل درمان، به مشکل مواجه شوید و درمان را نیمه کاره رها کنید.

بیمه های درمان تکمیلی از جمله مهم ترین راه های کمک درمانی هستند که افراد می توانند به راحتی با ارائه دفترچه بیمه تکمیلی خود، هزینه ها را نصف یا بیشتر کاهش دهند. در ادامه به توضیح بیمه درمان تکمیلی، انواع بیمه درمانی و هزینه بیمه درمان تکمیلی انفرادی می پردازیم.

هزینه بیمه درمان تکمیلی انفرادی

بیمه درمان تکمیلی انفرادی

بیمه درمان تکمیلی مازاد بر بیمه های پایه

بسیاری از شرکت های بیمه، بیمه درمان تکمیلی را مازاد بر بیمه های پایه ارائه می دهند، یعنی بیمه گزار حتما باید یکی از انواع بیمه های پایه که شامل بیمه تامین اجتماعی، بیمه خدمات درمانی، بیمه نیروهای مسلح و … را داشته باشند تا بتوانند از بیمه های درمان تکمیلی استفاده کنند.

البته برخی شرکت ها به طور جداگانه نیز بیمه های درمان تکمیلی را به عموم مردم به صورت گروهی یا انفرادی ارائه می دهند. بیمه های درمان تکمیلی، هزینه های مازاد بر بیمه های پایه را طبق قرارداد اولیه و مواردی که شامل می شود، تقبل می کند.

انواع بیمه درمان

بیمه های درمانی در انواع مختلفی به مردم ارائه می شوند که شما می توانید برای خرید هر کدام از انواع بیمه اقدام کنید.

  • بیمه درمان تکمیلی گروهی

به طور کلی هر سازمان، نهاد، شرکت و کارگاهی که تعدادی کارگر و کارمند مشغول به فعالیت هستند، بنا به خواسته کارمندان یا بر اساس قرارداد و قوانین کار، کارفرما کلیه افراد داخل مجموعه را تحت پوشش بیمه تکمیلی در می آورند. اغلب، بیمه های درمان تکمیلی گروهی در شرکت های مختلف بیمه به صورت گروهی برای مجموعه کارمندان و کارگرانی که تعداد مشخصی دارند، ارائه می شود. معمولا بیمه های درمانی گروهی با تعداد 50 نفر ارائه می شوند و در برخی از بیمه ها به تعداد 200 نفر هم ممکن است، شرکت بیمه افراد را پوشش دهد.

  • بیمه درمان تکمیلی خانوادگی

در رخی شرکت های بیمه طرحی تحت عنوان بیمه درمان تکمیلی خانوادگی، به وجود آمده که در این نوع طرح محدودیتی برای تعداد افراد متقاضی وجود ندارد و همچنین در بیمه تکمیلی خانواده، نیازی به این نیست که بیمه از یک جا برای افراد تهیه شود. اما از مشکلات بیمه درمان تکمیلی خانوادگی می توان به این مورد اشاره کرد که میزان حق بیمه در این نوع بیمه درمانی بیشتر است و همچنین میزان پوشش دهی بیمه تکمیلی نسبت به حالت گروهی کمتر می باشد.

  • بیمه درمان تکمیلی انفرادی

رایج ترین و بهترین نوع بیمه درمان از نظر پوشش دهی و کاهش هزینه های درمان، بیمه های درمان تکمیلی انفرادی می باشند که معمولا توسط اکثر شرکت های بیمه برای کلیه مردم ارائه می شوند. بیمه های تکمیلی انفرادی، پوشش های متفاوتی دارند، این پوشش ها به دو دسته عمومی و اختیاری تقسیم می شوند.

بیمه های درمان تکمیلی به دو گونه عمومی و اختیاری، هزینه های متفاوتی را پوشش می دهند. اما این میزان پوشش دهی و نوع آن در شرکت های مختلف، متفاوت می باشند. پوشش های عمومی به طور معمول در کلیه شرکت های بیمه به صورت یکسان و پیش فرض ارائه می شوند، اما حق بیمه ای که دریافت می کنند ممکن است، یک مقدار مشخص نباشد.

اما پوشش های اختیاری که به انتخاب و درخواست خود افراد صورت می گیرد و در متن قرارداد اولیه که با شرکت بیمه نوشته می شود، ذکر می شود. برخی هزینه های درمان سرطان، عمل های قلب و مغزو … ممکن است به اختیار خود افراد با توجه به شرایطشان انتخاب شوند. که در این صورت شرکت ها حق بیمه های بیشتری را از افراد دریافت می کنند که بتوانند هزینه های بیماری های خاص را تقبل کنند.

بیمه درمان تکمیلی

انواع بیمه درمانی

حق بیمه درمان تکمیلی انفرادی

اما میزان حق بیمه ای که شرکت ها در قبال پرداخت هزینه های درمان، دریافت می کنند به چه عواملی بستگی دارد و چگونه محاسبه می شود؟ محاسبه حق بیمه و هزینه بیمه درمان تکمیلی انفرادی، به عوامل مختلفی مانند حق بیمه پایه، طرح های انتخابی خود مردم، میزان پوشش دهی شرکت بیمه، شرایط و رده بندی سنی افراد بستگی دارد.

حق بیمه پایه افراد چگونه تعیین می شود؟ میزان حق بیمه ای که شرکت به صورت پایه از افراد دریافت می کند با توجه به رده بندی سنی مردم و حداقل پوشش های درمانی، مشخص می شود که به مراتب هرچه سن افراد بیشتر شود، میزان پوشش دهی بیمه تکمیلی نیز بیشتر می شود.

هرچه سقف تعهدات شرکت بیمه برای پوشش بیماری های خاص و متفاوت بیشتر باشد، حق بیمه نیز در مقابل بیشتر می شود. اما با وجود این موضوع که افراد باید به صورت ماهانه یا سالانه مبلغی را به عنوان حق بیمه به شرکت واریز کنند، در شرایط حاد و اوضاع بد اقتصادی، شما می توانید به راحتی سلامتی خود و خانواده تان را تضمین کنید.

پوشش دهی شرکت های بیمه

برخی از موارد پایه و ثابتی که شرکت های بیمه، درمان و هزینه های آن را تحت پوشش خود قرار می دهند عبارت است از: پرداخت هزینه زایمان به طور طبیعی و سزارین، پرداخت هزینه های سونوگرافی، رادیولوژی، آندوسکوپی، اسکن، شنوایی و بینایی سنجی، هزینه های جراحی عیوب چشم، خدمات آزمایشگاهی، هزینه های عمل های جراحی مغز، پیوند اعضاء کلیه، قلب، ریه و …

پرداخت هزینه های خدمات اورژانس و آمبولانس (به غیر از بستری)، هزینه های اعمال جراحی سرپایی، هزینه های دندانپزشکی (بجز موارد ارتودنسی، دندان مصنوعی، جراحی لثه و لمینت دندان)، پرداخت هزینه های خرید سمعک و عینک، پرداخت هزینه های غربالگری و بیماری های جنین و …

شرکت ها دارای تعهدات و سقف پوشش های معینی هستند و طرح های مختلفی را به نفع عموم مردم ارائه می دهند، شما می توانید با اختیار خود و پرداخت حق بیمه بیشتر، سقف تعهدات شرکت را بیشتر کرده و به نفع خود و شرایط فعلیتان از میزان پوشش دهی بیشتری برخوردار شوید.

پوشش دهی شرکت بیمه درمان

پوشش دهی شرکت های بیمه

جمع بندی

شرکت های بیمه درمان تکمیلی با ارائه طرح های مختلف، بیمه ها را در انواع بیمه گروهی، خانوادگی و انفرادی ارائه می دهند که شما می توانید متناسب با شرایط خود برای خرید هر کدام از این موارد اقدام کنید.